اسپیس‌ایکس اولین پرواز تمام شهروندی تاریخ فضا را انجام داد

0 70

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) اولین ماموریت سرنشین‌دار تمام شهروندی تاریخ فضا را به‌انجام رساند و طی آن ۴ گردشگر فضایی را برای سفری سه روزه به مدار زمین اعزام کرد. این عملیات روز پنجشنبه ۱۶سپتامبر (۲۵شهریور) ساعت ۱۲:۰۲ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی کندی (Kennedy) در ایالت فلوریدا صورت گرفت و چهار شهروند آمریکایی به‌وسیله کپسول دراگون (Dragon) سوار بر حامل فضایی فالکون-۹ (Falcon-9) به فضا رفتند.

مسافران این پرواز هایلی آرکنوکس (Hayley Arceneaux)، کریستوفر سمبروسکی (Christopher Sembroski)، سیان پروکتور (Sian Proctor) به‌همراه جرد ایزاکمن (Jared Isaacman)، بنیان‌گذار میلیاردر شرکت آمریکایی شیفت‌فور پِیمنتس (Shift4 Payments)، هستند.

فضانوردان اسپیس‌ایکس

هر چهار صندلی این پرواز را ایزاکمن خریداری کرده است و خود او با سابقه خلبانی جت‌های جنگنده، هدایت ماموریت اینسپیریشن-۴ را برعهده دارد. سه خدمه دیگر یا از طریق مسابقه‌های مرتبط با این پروژه و یا با انتخاب ایزاکمن و بیمارستان تحقیقاتی اطفال سنت جود (St. Jude) آمریکا به این ماموریت پیوستند و هدف آن‌ها جمع‌آوری کمک‌های مالی برای این بیمارستان اعلام شده است. مبلغ پرداختی برای پرواز مذکور به‌طور دقیق اعلام نشده، اما گفته می‌شود هر صندلی کرو دراگون حدود ۷۵ میلیون دلار هزینه داشته است.

همه خدمه پیش از پرواز آموزش‌های لازم را توسط اسپیس‌ایکس فرا گرفته بودند که شامل تعلیم‌هایی در زمینه مکانیک مداری، فعالیت در شرایط ریزگرانش، آزمایش‌های مرتبط با استرس، آموزش آمادگی اضطراری و شبیه‌سازی ماموریت می‌شدند. کپسول دراگون مورد استفاده در این ماموریت کرو دراگون ریزیلینس (Crew Dragon Resilience) نام داشته و به‌جای درگاه اتصال از یک گنبد شیشه‌ای بهره می‌برد که برای مسافران دیدی ۳۶۰ درجه فراهم می‌کند. این گنبد در هنگام پرتاب و بازگشت کپسول، توسط دماغه جمع‌شونده فضاپیما محافظت می‌شود.

در ماموریت مذکور دراگون هر ۹۶ دقیقه یک بار و با سرعت ۱۷ هزار مایل بر ساعت در فاصله حداکثر ۳۵۷ مایلی از سطح زمین یک دور در مدار می‌چرخد که حدود ۱۰۰ مایل بالاتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی و تقریبا هم‌سطح با تلسکوپ فضایی هابل است. دراگون پس از ماموریت خود سرانجام در مکانی معین در اقیانوس اطلس فرود می‌آید.

منبع rocketlaunch wikipedia espash spacenews abc
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=58291
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها