پایش غلظت دی‌اکسید نیتروژن هوا با داده‌های ماهواره‌ای

0 107

اداره کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران با استفاده از تصاویر ماهواره سنتینل-۵پی (Sentinel-5P) آژانس فضایی اروپا (ESA) میزان غلظت آلاینده دی‌اکسید نیتروژن هوای کشور را برآورد کرده است. در این گزارش سامانه پایش ماهواره‌ای آلودگی در سطح کشور (آفاق) که توسط سازمان فضایی ایران و با بهره‌گیری از توانمندی بخش خصوصی توسعه داده شده، به اندازه‌گیری غلظت آلودگی دی‌اکسید نیتروژن هوای کشور و برخی از استان‌ها در روزهای ۹ و ۱۰تیر۱۴۰۰ پرداخته است. بر اساس نتایج گزارش مذکور حداکثر غلظت این آلاینده در استان تهران به‌ترتیب حدود ۴۲.۴۸ میکرومول بر متر مربع در تاریخ ۹تیر و ۵۸۷.۶۷ میکرومول بر متر مربع در تاریخ ۱۰تیر بوده است.

میزان غلظت دی‌اکسید نیتروژن


در جدول فوق رنگ قرمز میزان افزایش غلظت دی‌اکسید نیتروژن در تاریخ ۹تیر نسبت به ۱۰تیر و رنگ سبز کاهش غلظت دی‌اکسید نیتروژن در روز ۹تیر نسبت به ۱۰تیر را نشان می‌دهد.

همچنین در نمودار زیر می‌توان مقدار میانگین و حداکثر غلظت دی‌اکسید نیتروژن در تاریخ ۹ و ۱۰تیر۱۴۰۰ در سطح کشور و چهار استان مورد بررسی را مشاهده کرد.


وضعیت آلودگی دی‌اکسید نیتروژن در سطح کشور نیز در نقشه زیر دیده می‌شود.

ماهواره سنجش از دور سنتینل-۵پی بخشی از برنامه کوپرنیک (Copernicus) بوده که ماموریت آن پایش آلودگی هواست. این ماهواره را شرکت استریوم (Astrium) به‌مرکزیت فرانسه توسعه داده و عمر طراحی آن ۷ سال است. باس ماهواره‌ای سنتینل-۵پی که در اکتبر۲۰۱۷ به فضا پرتاب شد، از نوع استروباس-ال ۲۵۰ ام (Astrobus-L 250 M) بوده و دارای وزنی معادل ۸۲۰ کیلوگرم است.

برنامه کوپرنیک بزرگترین برنامه منفرد دیده‌بانی زمین در دنیاست که کمیسیون اروپا و همکاری آژانس فضایی اروپا آن را راه‌اندازی کرده‌اند. هدف این پروژه دستیابی به داده‌های بزرگ جهانی، پیوسته و با کیفیت بالا از رصد زمین عنوان شده است.

 

 

mehrnews ، wikipedia ، espash

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=18099
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها