در غیاب ماه به‌تماشای عطارد و زهره بنشینید

0 94

ماه نو روز دوشنبه ۶سپتامبر (۱۵شهریور) از راه می‌رسد و طی دو روز آینده از کنار سیاره عطارد و زهره عبور می‌کند. این رویداد طبق تقویم SkyCal (سرواژه Sky Events Calendar) ناسا ساعت ۲۰:۵۲ به‌وقت منطقه زمانی شرقی (۰۵:۲۲ به‌وقت تهران) و هنگامی رخ می‌دهد که ماه و خورشید در یک امتداد قرار بگیرند. همچنین زمان‌بندی وقوع پدیده مذکور در سراسر جهان یکسان است؛ اما باتوجه‌به اینکه حالت‌های ماه بنابر موقعیت آن نسبت به زمین مختلف است، درنتیجه نسبت به منطقه زمانی محل زندگی روی کره خاکی در زمان رخ‌ دادن آن تفاوت وجود دارد.

ماه نو از روی زمین قابل مشاهده نیست، مگر اینکه خورشیدگرفتگی رخ دهد؛ اما باتوجه‌به ۵ درجه انحراف مدار چرخش قمر زمین نسبت به مدار کره خاکی، هر ماه خورشیدگرفتگی اتفاق نمی‌افتد. گفتنی است خورشید گرفتگی بعدی در روز ۴دسامبر۲۰۲۱ (۱۳آذر۱۴۰۰) پدیدار خواهد شد.

همچنین در روز ۸سپتامبر (۱۷شهریور) ماه و عطارد در آسمان نزدیک یکدیگر قرار خواهند گرفت، اما این پدیده تنها از عرض‌های جغرافیایی جنوبی قابل مشاهده است که طی آن ماه در اولین روز خود به‌صورت هلالی نازک نمایان خواهد شد و البته تشخیص آن در این مرحله دشوار است. این موضوع برای آن دسته از افراد که از تقویم قمری استفاده می‌کنند، مانند مسلمانان، اهمیت دارد.

مریخ نیز در ۸سپتامبر هنگام غروب در میانه عرض جغرافیایی شمالی و چندین درجه بالاتر از افق قرار می‌گیرد. این سیاره بیشتر در بخش‌های جنوبی کره زمین قابل مشاهده است و تماشای آن راحت نیست، اما برخلاف مریخ، سیاره‌های مشتری و زحل در طول شب قابل رویت خواهند بود. این دو سیاره در صورت فلکی جَدْی (Capricornus) قرار می‌گیرند و زحل در سمت راست سیاره مشتری رصد خواهد شد.

پدیده بعدی در روز جمعه ۱۰سپتامبر (۱۹شهریور) ساعت ۰۱:۱۷ به‌وقت منطقه زمانی شرقی (۰۹:۴۷ به‌وقت تهران) رخ می‌دهد که طی آن ماه از کنار سیاره زهره عبور می‌کند. این دو جرم آسمانی تا عصر ۱۰سپتامبر همچنان در فاصله‌ای نزدیک از یکدیگر در صورت فلکی ویرگو (Virgo) قرار خواهند داشت که تماشای آن برای کسانی که در میانه عرض جغرافیایی شمالی قرار دارند، راحت‌تر خواهد بود. همچنین در ساعت ۱۹:۳۰ به‌وقت منطقه زمانی شرقی (۰۴:۰۰ صبح به‌وقت تهران) این سیاره به‌خوبی قابل دیدن است و ماه در بالای آن در سمت چپ قرار خواهد گرفت.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=57661
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها