رویدادهای نجومی هفته اول اسفند ۱۴۰۲

در هفته اول اسفند ۱۴۰۲ می‌توانید رویدادهای نجومی جذابی را ببینید که صاف بودن آسمان زمستانی، لذت تماشای آن‌ها را دوچندان می‌کند. در آسمان شهرها که دیدن بیشتر اجرام اعماق آسمان بدون ابزار رصدی ممکن نیست، رویداد نجومی وابسته به سیاره‌های داخلی منظومه‌ شمسی می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.

در همین رابطه بخوانید: نجوم چیست؟

• دوشنبه ۳۰ بهمن

پس از تاریکی هوا به سمت جنوب شرقی آسمان نگاه کنید تا بتوانید ماه غول‌پیکر درخشان را تماشا کنید که تقریبا در میانه‌ راه بین ستاره‌ «شعرای شامی» و «سروش» قرار دارد. البته حضور ماه به اندازه‌ای واضح است که احتمالا باید بر اساس آن این دو ستاره را که به ترتیب پایین و بالاتر قرار گرفته‌اند، پیدا کنید.

در سمت راست ماه هم می‌توانید «دبران» (Aldebaran) و خوشه‌ «پروین» (Pleiades) را ببینید که خودش بالاتر از جبار هم هست. سمت چپ پایین‌تر از ماه هم ستاره‌ «سرپسین» (Pollux) و در بالای آن «سرپیشین» (Castor) از صورت فلکی «دو پیکر» (Gemini) حضور دارد.

• سه‌شنبه ۱ اسفند

ماه درخشان که در حال افزایش فاز است، نزدیک به سرپسین می‌درخشد و سرپیشین هم کمی بالاتر از آن‌ها حضور دارد. برای رصد بهتر آن‌ها بهتر است از دوربین دوچشمی کمک بگیرید. فاصله‌ ماه و سرپسین تا سحرگاه روز بعد از حدود ۳.۲ درجه به ۲.۲ درجه می‌رسد.

در همین رابطه بخوانید: صورت فلکی چیست؟+معرفی صورت‌های فلکی مشهور

آسمان شامگاهی آخر بهمن ۱۴۰۲
  • چهارشنبه ۲ اسفند

اندکی پس از تاریکی هوا، صورت فلکی «دب اکبر» (Ursa Major) که روی دسته‌ خود ایستاده است، در شمال شرقی به همان ارتفاعی می‌رسد که صورت فلکی ذات‌الکرسی در شمال غربی رو به پایین قرار گرفته است.

• پنج‌شنبه ۳ اسفند

اگر تا بامداد بیدار بمانید یا سحرخیز باشید، می‌توانید مقارنه‌های زیبایی را تماشا کنید. ساعت ۰۴:۰۵ ماه و خوشه‌ ستاره‌ای کندوی عسل (M44) به مقارنه‌ ۳.۵ درجه‌ای می‌رسند که برای مشاهده‌ آن‌ها به ابزار اپتیکی نیاز است.

کمی بعد و حدود ساعت ۰۶:۰۰ پنج‌شنبه هم می‌توانید هم‌نشینی ناهید و بهرام را تماشا کنید. دو سیاره‌ معروف منظومه‌ی شمسی کمی پیش از طلوع خورشید درست بالای افق شرق و جنوب شرقی به ملاقات هم می‌رسند.

حدود ۴۰ دقیقه پیش از طلوع خورشید، زهره را فقط چند درجه بالاتر از افق مشاهده خواهید کرد. سپس، بهتر است از یک تلسکوپ برای پیدا کردن حباب نارنجی کوچک مریخ در ۰.۶ درجه‌ای پایین سمت چپ زهره استفاده کنید. در این زمان روشنایی سیاره مریخ تنها ۱/۱۲۰ زهره است. اگر این بامداد را از دست دادید، برای دیدن این مقارنه با فاصله‌ بیشتر، روز بعد هم فرصت خواهید داشت.

آسمان بامدادی ابتدای اسفند ۱۴۰۲
  • جمعه ۴ اسفند

هنوز یک ماه تا بهار مانده است؛ اما به نظر می‌رسد که ستاره‌ بهاری «سماک رامح» (Arcturus) مشتاق است خود را در معرض دید زمینیان قرار دهد. اکنون، بسته به عرض جغرافیایی شما، کمی پس از غروب از افق شرق و شمال شرقی بالاتر می‌رود و قابل مشاهده است.

برای دیدن این ستاره به محض بیرون آمدن ستاره‌ها دب اکبر را پیدا کنید و منحنی دسته‌ آن را به سمت راست امتداد دهید تا به نزدیکی افق برسید. آن نقطه در افق ستاره‌ «نگهبان شمال» یا سماک رامح است که تا ساعت ۱۰ یا ۱۱ شب بر آسمان شرقی مسلط است.

ماه کامل روز بعد ساعت ۱۶:۰۰ روی می‌دهد اما هنگام غروب خورشید می‌توانید طلوع آن را از سمت شرق آسمان دنبال کنید. با پیشروی شب می‌بینید که ماه تقریبا روی خطی مستقیم بین قلب‌الاسد و گاما اسد کم‌نورتر جای گرفته است. دوربین دوچشمی به شما کمک می‌کند تا آن‌ها را از میان نور مهتاب شناسایی کنید.

وضعیت سیاره‌ها در هفته‌ اول اسفند ۱۴۰۲

سیاره عطارد در حضور خورشید از دید ناظر زمینی خارج است.

زهره با قدر ۳.۹ در جنوب شرقی آسمان ساعتی پیش از طلوع خورشید، حضور خواهد یافت و هنگام سپیده‌دم با وجود روشنایی زیاد آسمان باز هم قابل رؤیت خواهد بود.

مریخ با قدر ۱.۳ در ژرفای طلوع خورشید باقی می‌ماند؛ اما این هفته مقارنه‌ای دیدنی با ناهید دارد که با ابزار رصدی بهتر هم دیده خواهد شد.

سیاره مشتری با قدر ۲.۲- در صورت فلکی حمل حضور دارد و هنگام غروب، در جنوب غربی آسمان قرار دارد. این سیاره‌ شاخص شامگاهی حدود ساعت ۲۳:۰۰ در سمت غرب غروب خواهد کرد. با تلسکوپ می‌توانید قرص مشتری را با عرض تنها ۳۶ ثانیه‌ قوسی تماشا کنید.

سیاره زحل که در ماه‌های گذشته حضور چشمگیری در آسمان عصرگاهی داشت، حالا در غروب خورشید از نظرها پنهان می‌شود.

سیاره اورانوس با قدر ۵.۷ در صورت فلکی حمل حضور دارد و ۱۰ درجه سمت چپ بالای مشتری با ابزار رصدی می‌توانید آن را ببینید. با یک تلسکوپ قوی حتی کروی بودن آن با قطر ۳.۷ ثانیه‌ قوسی قابل تشخیص است.

نپتون هم با قدر ۷.۹ در گرگ‌ومیش غروب از دید پنهان است.