آشکارساز ماده تاریک برای شناسایی سیگنال‌های هرگز دیده‌نشده

محققان یک آشکارساز ۲ سانتی‌متری ساخته‌اند که در ۱۵۳ روز اول عملیات ممکن است امواج گرانشی فرکانس بالا و سیگنال‌هایی را رصد کرده باشد که تاکنون هرگز مشاهده نشده‌اند. به‌گفته دانشمندان مرکز CDM (سرواژه Centre of Excellence for Dark Matter Particle Physics) استرالیا و دانشگاه وسترن استرالیا (University of Western Australia) این نوع امواج می‌توانند توسط یک سیاه‌چاله نخستین یا ابری از ذرات ماده تاریک ایجاد شده باشند.

امواج گرانشی با فرکانس پایین در اثر چرخش و ادغام دو سیاه‌چاله در یکدیگر یا ناپدیدشدن یک ستاره در یک سیاه‌چاله ایجاد می‌شوند. بنابراین اغلب تحقیقات بر روی این امواج فرکانس پایین متمرکز شده است، اما نظریه‌هایی برای منابع امواج گرانشی با فرکانس بالا نیز وجود دارد.

آشکارساز مذکور ممکن است بتواند امواج گرانشی با فرکانس بالا را دریافت کند، زیرا در اطراف یک تشدیدکننده موج صوتی کریستال کوارتز ساخته شده است که می‌تواند در فرکانس‌های بالا به‌دلیل عبور امواج صوتی از میان آن، ارتعاش کند. این امواج باعث ایجاد بار الکتریکی شده که توسط صفحات رسانا جذب‌ و به سیگنالی تبدیل می‌شوند که تشخیص آن برای محققان راحت‌تر است.

به‌گفته ویلیام کمپبل (William Campbell)، محقق دانشگاه وسترن، او و تیمش برای اولین بار ثابت کردند که این دستگاه‌ها می‌توانند به‌عنوان آشکارسازهای امواج گرانشی بسیار حساس استفاده شوند. گفتنی است این آزمایش یکی از دو مورد فعلی است که در جهان در حال جستجو برای امواج گرانشی با فرکانس بالا است، درنتیجه توسعه فناوری مذکور به‌طور بالقوه می‌تواند بینش جدیدی در این زمینه از نجوم امواج گرانشی ایجاد کند.

بااین‌حال تا زمانی که محققان موفق به اثبات فعالیت شناسایی‌شده به‌عنوان امواج گرانشی با فرکانس بالا شوند، این احتمال وجود دارد که آن‌ها مورد دیگری مانند یک فرآیند اتمی داخلی یا یک رویداد شهابی باشند.