کشف شگفت‌انگیز دانشمندان درباره ماهیت ماده تاریک

0 346

محققان مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که مطابق آن ماده تاریک احتمالا از ذرات فرضی و فوق سبکی به نام اکسیون (Axion) تشکیل شده است. در صورت اثبات وجود این ذرات غیرقابل تشخیص به عنوان ماده تاریک، پژوهشگران می‌توانند به یافتن پاسخ برای سوال‌های اساسی فراتر از ماده تاریک و مرتبط با کل جهان هستی بپردازند. پژوهش دانشمندان دانشگاه تورنتو (University of Toronto) کانادا در واقع ممکن است علاوه بر ماهیت ماده تاریک، در مورد ساختار شبکه کیهانی نیز اطلاعاتی ارائه دهد.

در همین رابطه بخوانید: شبکه کیهانی چیست و چه شباهتی با ساختار مغز انسان دارد؟+عکس

ماده تاریک اکسیون

اکسیون به ذره‌ای بنیادی خارج از مدل استاندارد فیزیک ذرات گفته می‌شود که وجودش در سطح نظری پیش‌بینی شده است. دانشمندان در مدل‌های نظری خود با بهره‌گیری از اکسیون‌ها رفتار ذرات زیراتمی را بیان می‌کنند. کایر راجرز (Keir Rogers)، نویسنده اصلی این پژوهش، می‌گوید: «اگر چنین موضوعی در آینده با رصدهای تلسکوپی و فعالیت‌های آزمایشگاهی تایید شود، یافتن ماده تاریک اکسیون یکی از مهم‌ترین اکتشافات این قرن خواهد بود.»

ماده تاریک کیهان
ماده تاریک در کیهان

ماده تاریک ۸۵ درصد جرم کیهان را تشکیل می‌دهد و نامرئی است، زیرا با نور برهمکنش نمی‌کند. دانشمندان با مطالعه اثرات گرانشی این ماده در تلاشند تا نحوه توزیع آن را در جهان درک کنند. این ماده همچنان یکی از اساسی‌ترین مسائل حل‌نشده کیهان است و کشف ماهیت آن می‌تواند به پیش‌برد علم نجوم کمک شایانی کند.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=73984
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها