برنامه ناسا برای مقابله با برخورد شهاب‌سنگ‌ها به زمین

0 58

ناسا سندی ۲۰ صفحه‌ای را منتشر کرد که اقدامات دولت فدرال آمریکا را در دهه آتی برای غلبه بر تهدید بالقوه «اجسام نزدیک به زمین» یا NEO (سرواژه Near-Earth Objects) توضیح می‌دهد. کنگره آمریکا در سال ۲۰۰۵ به ناسا دستور داد تا ۹۰ درصد اجرام نزدیک به زمین با حداقل قطر ۱۴۰ متر را شناسایی کند، اما این آژانس فضایی تا انتهای سال ۲۰۱۹ در اجرای این وظیفه به‌اندازه کافی موفق نبوده است و تا سال ۲۰۳۳ تنها نیمی از اجرام با چنین ابعادی را شناسایی خواهد کرد.

حال ناسا برای بهبود اوضاع به‌همراه چند نهاد دیگر گزارش خود را با عنوان «راهبردها و برنامه عملی برای آمادگی در برابر اجرام نزدیک به زمین» (National Near-Earth Object Preparedness Strategy and Action Plan) منتشر کرد. هدف این گزارش، روشن ساختن اولویت‌ها طی دهه آتی برای ارائه پاسخ مناسب به تهدید بالقوه اجرام نزدیک به زمین است و برنامه مذکور روی پنج هدف اصلی متمرکز خواهد شد.

هدف اول این برنامه تقویت فرآیند شناسایی و ردیابی NEOها با شروع از نمونه‌های بزرگتر است که شامل فناوری‌های راداری، تجزیه‌وتحلیل طیف‌سنجی، توسعه فناوری‌ها و روش‌های جدید و همکاری با سایر نهادها می‌شود. هدف دوم بهبود مدلسازی سیارک‌ها و مدار گردش آن‌ها برای پیش‌بینی احتمال برخورد با زمین، محل برخورد، میزان آسیب احتمالی، و راهکارهای پیشگیری یا تعدیل خطرهای برخورد است.

هدف‌های بعدی نیز توسعه فناوری‌ها و روش‌های جدید برای منحرف ساختن NEOها یا متلاشی کردن آن‌ها و ارتقای همکاری‌های بین‌المللی از طریق افزایش همکاری در زیرساخت‌ها، مدل‌سازی و برنامه‌ریزی مشترک برای مقابله با چنین اجرامی خواهد بود. هدف آخر هم توسعه راهکارهای اضطراری و دستورالعمل‌ها برای مراحل پس از برخورد احتمالی از جمله امکانات مخابراتی، تصمیم‌گیری، ارزیابی‌های فضایی و کاهش خسارات عنوان شده است. البته ناسا هم‌اکنون نیز توان علمی، فنی و عملیاتی قابل‌توجهی برای مقابله با این تهدید احتمالی برخورد شهاب‌سنگ به زمین در اختیار دارد.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=57519
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها