رقابت منجمان در رویداد نجومی استارکاپ

0 95

رویداد نجومی استارکاپ امسال به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت‌کنندگان در منظومه خیالی با یکدیگر به‌رقابت می‌پردازند. ندا جعفری، عضو حقوقی انجمن نجوم ایران و مدیر مرکز نجوم آوا استار، با اشاره به جزئیات برگزاری رقابت استارکاپ می‌گوید: «یکی از فعالیت‌های مثمرثمر در حوزه نجوم که در ایران اجرایی می‌شود، برگزاری رقابت‌هایی در این حوزه است؛ چراکه دستاورد برگزاری چنین رویدادهایی منجر به ترویج علم و توسعه تفکر علمی در جامعه خواهد شد.»

جعفری در ادامه رقابت استارکاپ را یک رقابت نجومی دانست که از سال ۱۳۹۴ به‌همت مرحوم سید مصطفی امام، بنیان‌گذار و مدیر مرکز آوا استار، آغاز شد. وی دراین‌باره اظهار کرد: «مصطفی امام با تکیه بر دانش و توانایی برخی از منتخبان نجوم و برترین‌های المپیاد نجوم و با رویکرد محک زدن کلیه توانمندی‌های منجمان آماتور اقدام به برگزاری این رویداد نجومی کرد. این رقابت برخلاف بسیاری از رقابت‌های نجومی که تنها جنبه رصدی داشتند، یک رقابت چندگانه بوده و کلیه توانمندی‌ها و مهارت‌های یک منجم را محک می‌زند.»

وی با تاکید بر اینکه تاکنون ۵ دوره از این رقابت‌ها برگزار شده است، یادآور شد: «این رقابت شهریور هر سال در کاروانسرای قصر بهرام در پارک ملی کویر با حضور بیش از ۱۲۰ نفر از منجمان آماتور از سراسر ایران برگزار می‌شد، ولی باتوجه‌به همه‌گیری ویروس کرونا، سال قبل برگزار نشد و امسال ششمین دوره استارکاپ با همکاری انجمن نجوم ایران و مرکز آوا استار به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.» این عضو حقوقی انجمن نجوم ایران خاطرنشان کرد: «امسال برای شرکت در رقابت مذکور استقبال خوبی شده است، به‌گونه‌ای‌که در بخش آموزش ۱۰۰ نفر شرکت کردند و در بخش رقابتی این رویداد نیز حدود ۱۵۰ نفر آمادگی خود را برای شرکت اعلام نمودند.»

جعفری با اشاره به برخی تغییرات ایجادشده در این رقابت نجومی اضافه کرد: «امسال باتوجه‌به ساختار جدیدی که استارکاپ ششم پیدا کرده است و به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، سعی کردیم سناریوی منحصربه‌فردی را برای آن تعریف کنیم، به‌صورتی‌که کلیه اتفاقات این رویداد در منظومه خیالی رخ می‌دهد. در این منظومه کلیه سیاره‌های آن معادل سیاره‌های منظومه شمسی، با نام دیگری حضور دارند.»

وی با بیان اینکه شرکت در این رقابت محدودیت سنی ندارد، ادامه داد: «میانگین سنی این رویداد، دانش‌آموزان دوره دبیرستان و دانشجویان هستند و فردی که کلیه مراحل را با موفقیت پشت‌سر بگذارد، قهرمان این منظومه خواهد شد.» جعفری با تاکید بر اینکه رویداد ششم در دو بخش رقابتی و آموزشی برگزار می‌شود، بیان کرد: «در سال‌های قبل این رویداد در ۳ بخش آموزشی، رقابتی و عکاسی برگزار می‌شد، ولی به‌دلیل عدم امکان برگزاری آن به‌صورت حضوری، بخش عکاسی از رویداد مذکور حذف شد.»

مدیر مرکز نجوم آوا استار خاطرنشان کرد: «در بخش آموزشی، کارگاه‌های آموزشی و پروژه‌های نجومی ارائه می‌شود و از نفر برتر این بخش با اعطای دوربین دو چشمی تقدیر خواهد شد.» به‌گفته وی بخش آموزش این رویداد در قالب ۵ کارگاه از ۱۱شهریور تا ۱۴شهریور برگزار شد. بعد از هر کارگاه نیز مدرس پروژه‌ای ارائه داد که در مدت ۳ تا ۴ ساعت شرکت‌کنندگان، آن را اجرایی و ارسال کردند.

جعفری به بخش اصلی رویداد مورد بحث یعنی بخش رقابتی آن نیز اشاره کرد و افزود: «بخش رقابتی این رویداد دارای ۳ بخش کتبی، نقشه گنج و نجوم رصدی است که نقشه گنج شامل داستان نجومی است و داوطلبان باید به آن پاسخ دهند. در بخش نجوم رصدی، پروژه‌های کوچک رصدی به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود. همچنین در این بخش ۳ نفر برتر شناسایی و مورد تقدیر قرار می‌گیرند. به نفر اول نیم سکه به‌همراه کاپ قهرمانی استارکاپ، به نقر دوم ربع سکه و به نفر سوم یک سکه گرمی اعطا خواهد شد.» به‌گفته وی، زمان برگزاری استارکاپ از ساعت ۱۹:۰۰ روز پنجشنبه ۱۸شهریور آغاز می‌شود و تا ساعت ۰۴:۰۰ بامداد روز جمعه ۱۹شهریور ادامه دارد.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=57660
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها