توسعه فناوری برای جلوگیری از تاثیر نور ماهواره‌های استارلینک در رصدهای نجومی

یک استارت‌آپ روسی قصد دارد نوعی فناوری را توسعه دهد که از طریق آن می‌توان گذر ماهواره‌های منظومه مخابراتی استارلینک (Starlink) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) را فیلتر کرد و بدین ترتیب اثر منفی نور آن‌ها بر رصدهای نجومی توسط تلسکوپ‌ها را برطرف نمود. فناوری استارت‌آپ استیلث ترنزیت (Stealth Transit) با تشخیص درخشش ماهواره‌ها، دیافراگم تلسکوپ را می‌بندد تا مانع از خراب شدن تصاویر نجومی با نور ماهواره‌های نزدیک زمین شود.

توسعه فناوری برای جلوگیری از تاثیر نور ماهواره‌های استارلینک در رصدهای نجومی

این فناوری برای تلسکوپ‌های دارای میدان دید باریک و متوسط و انواع تلسکو‌پ‌های حرفه‌ای و آماتور مناسب بوده و تا یک درجه مربع از آسمان را پوشش می‌دهد. بنابر اعلام استارت‌آپ مذکور، پوشش وسیع‌تر ممکن است به‌طور همزمان تحت تاثیر چندین ماهواره قرار گیرد و این راهکار را غیرعملی کند. بااین‌وجود تلسکوپ‌های دارای میدان دید وسیع مانند رصدخانه ورا سی. روبین (Vera C. Rubin) در شیلی که میدان دید آن ۹.۶ درجه مربع است، تا اندازه‌ای می‌توانند از این فناوری بهره‌مند شوند.

اگرچه پروژه استارلینک برای بسیاری از ساکنان زمین رویایی به‌نظر می‌رسد، اما انتقادهایی از سوی ستاره‌شناسان نیز متوجه آن است. اسپیس‌ایکس تاکنون بیش از ۱۸۰۰ ماهواره اینترنتی را در مدار زمین قرار داده است و قصد دارد در نهایت ۱۲ هزار ماهواره و در صورت کسب مجوزهای لازم ۴۲ هزار ماهواره را روانه فضا کند.

رصدخانه‌ها برای ثبت تصاویری دقیق از صورت‌های فلکی، تصاویری با نوردهی بالا ثبت می‌کنند و گاهی نیز پیش می‌آید که در تصاویرشان، یک ماهواره حضور داشته باشد. اگرچه حضور یک یا دو ماهواره نمی‌تواند مشکل مهمی باشد، اما تعداد زیادی ماهواره برای آن‌ها مشکلی بزرگ محسوب می‌شود. این موضوع تا جایی پیش رفت که اوایل پرتاب محموله ماهواره‌های استارلینک، گروهی از ستاره‌شناسان ضمن انتشار نامه‌ای خواستار توقف آن و انجام اقدامات قانونی به‌منظور توقف ادامه پرتاب‌های این منظومه ماهواره‌ای شدند.

البته اسپیس‌‌ایکس نیز مدتی پیش اعلام کرد قصد دارد به‌منظور رفع مشکلات ایجادشده توسط ماهواره‌های استارلینک برای رصدهای نجومی، پوششی را برای ماهواره‌های خود آزمایش کند تا از خاصیت انعکاسی آن‌ها کاسته و اختلال در رصدهای فضایی را به‌حداقل برساند. اکنون باید دید آیا شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک (Elon Musk) قادر به حل این معضل و جلب رضایت رصدگران نجومی خواهد بود یا اخترشناسان باید با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در صدد حل این مشکل برآیند.

در همین رابطه بخوانید: ادامه انتقاد ستاره‌شناسان از پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک