آزمایش موفق «موتور انفجار دوار» در فضا برای نخستین بار

0 228

ژاپن برای اولین بار در جهان موفق شد «موتور انفجار دوار» (Rotating Detonation Engine) را در فضا آزمایش کند. این موتور که روی یک حامل تک مرحله‌ای به‌نام S-520-31 نصب شده بود، به‌مدت ۶ ثانیه روشن شد و نیروی رانشی معادل ۵۰۰ نیوتن تولید کرد. موتورهای معمولی برای هدایت و کنترل واکنش احتراق از دستگاه‌ها و تجهیزات زیادی استفاده می‌کنند، اما در موتور انفجار دوار، موج شوک به‌طور طبیعی همه موارد را انجام می‌دهد، بدون اینکه به کمک سایر قطعات موتور نیاز داشته باشد.

شوک‌های ناشی از احتراق به‌طور طبیعی موجب فشردگی جریان می‌شوند، زیرا در اطراف محفظه احتراق حرکت می‌کنند. در حقیقت این فشار متراکم‌شده در قسمت ورودی موتور، نیاز به کمپرسور، توربین و سایر اجزای سنگین را برطرف کرده و در طراحی این‌گونه موتورها احتیاجی به ماشین‌آلات متحرک نبوده و تنها قطعات و اجزای به‌هم پیوسته با وزن کم مورد نیاز است.

به‌گفته مهندسان آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) چنین موتورهایی این امکان را فراهم می‌کنند تا سفرهای فضایی با استفاده از سوخت و وزن کمتری صورت پذیرد. ژاپن امیدوار است این فناوری را ظرف پنج سال آینده به مرحله عملیاتی برساند.

در همین رابطه بخوانید : طرح جدید موتور فضاپیما با هدف کاهش مصرف سوخت و وزن+فیلم

 

منبع interestingengineering espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=57314
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها