قرائت بیانیه جمهوری اسلامی ایران در شصت و چهارمین نشست کوپوس

0 149

بیانیه جمهوری اسلامی ایران در شصت و چهارمین نشست اجلاس کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد موسوم به کوپوس (COPUOS) ظهر روز ۹شهریور توسط کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران، در وین اتریش قرائت شد. وی در ابتدای این بیانیه ضمن تاکید بر بهره‌برداری صلح‌آمیز کلیه کشورها از فضای ماورای جو و دسترسی آزادانه و بدون تبعیض دولت‌ها به‌ویژه کشورهای در حال توسعه به این حوزه راهبردی، هرگونه اقدام در راستای مسلح‌سازی فضا را برخلاف اصول و معاهدات بین‌المللی دانست.

غریب آبادی در ادامه، گزارشی کوتاه از کارگاه بین‌المللی استفاده از فناوری فضایی برای مدیریت سیل، خشکسالی و منابع آبی ارائه داد که مرداد سال جاری با حضور ۳۷۰ نفر از ۶٣ کشور جهان به‌صورت مجازی و به‌میزبانی مشترک سازمان فضایی ایران و سازمان ملل متحد برگزار شد.

وی همچنین بر استفاده عادلانه از نقاط مداری زمین آهنگ و حفظ منافع تمامی کشورها در این حوزه تاکید کرد و از کوپوس و اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (International Telecommunication Union) درخواست کرد تا در روند موجود بازنگری لازم صورت پذیرد.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران اقدامات اخیر در استقرار ابرمنظومه‌های ماهواره‌ای را نیز موضوعی بسیار چالشی دانست که می‌تواند منجر به شلوغ‌ شدن مدارهای نزدیک زمین و افزایش قابل‌توجه زباله‌های فضایی شود و در نهایت پرتاب و تزریق ماهواره‌ها به مدارهای نزدیک زمین را با ریسک جدی مواجه کند.

غریب آبادی در انتها از عملکرد برخی دولت‌ها در اعمال نظرات خود بدون درنظرگرفتن شرایط سایر کشورها در پیش‌نویس اسناد بین‌المللی مانند سند رفتارهای مسئولانه و سند پایداری بلند مدت فعالیت‌های ماورای جو، انتقاد کرد و آن را اقدامی در راستای محدودسازی فعالیت‌ها و برنامه‌های فضایی کشورهای در حال توسعه دانست.

در این نشست که از ظهر ۳شهریور آغاز شده و به‌مدت ۸ روز تا تاریخ ۱۲شهریور ادامه خواهد داشت، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به‌همراه نمایندگان بیش از ۹۰ کشور و سازمان بین‌المللی حضور داشته و نسبت به ارائه گزارش‌ها، دستاوردها و نقطه نظرات خود در حوزه فضای ماورای جو اقدام خواهند کرد.

در همین رابطه بخوانید :

برگزاری شصت و چهارمین نشست اصلی کوپوس

کارگاه بین‌المللی استفاده از فناوری فضایی به‌منظور مدیریت سیل، خشکسالی و منابع آبی

منبع instagram
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=57160
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها