کارگاه بین‌المللی استفاده از فناوری فضایی به‌منظور مدیریت سیل، خشکسالی و منابع آبی

0 217

کارگاه بین‌المللی استفاده از فناوری فضایی به‌منظور مدیریت سیل، خشکسالی و منابع آبی به‌میزبانی مشترک دفتر امور فضای ماورای جو سازمان ملل متحد (UNOOSA) و سازمان فضایی ایران از صبح روز دوشنبه ۱۸مرداد شروع شده و تا بعدازظهر روز چهارشنبه ۲۰مرداد ادامه خواهد داشت. در این کارگاه ۳۷۰ متخصص در حوزه‌های علوم فضایی، سنجش از دور، محیط زیست و مدیریت منابع‌ آبی از بالع‌بر ۴۰ کشور جهان حضور دارند.

در مراسم افتتاحیه کارگاه مذکور سیمونتا دی پیپو (Simonetta Di Pippo)، رئیس دفتر فضای ماورای جو سازمان ملل متحد، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، و مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران، به‌همراه فاطمه فریدونی، دبیر این کارگاه، سخنرانی کردند.

در ابتدا رئیس دفتر فضای ماورای جو سازمان ملل متحد با اشاره به مشکلات حوزه آبی در سرتاسر جهان، به اهمیت بهره‌برداری هر چه بیشتر از فناوری‌های فضایی در مدیریت منابع طبیعی به‌ویژه آب اشاره و از جمهوری اسلامی ایران و سازمان فضایی ایران بابت نقش‌آفرینی موثر در این حوزه و هماهنگی برگزاری کارگاه مذکور قدردانی کرد.

در ادامه نیز غریب آبادی ضمن اشاره به جایگاه ایران در تاسیس کمیته استفاده‌های صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل، بر نقش موثر و ممتاز دفتر فضای ماورای جو سازمان ملل متحد در ارتقا شیوه‌های بهره‌برداری از فناوری‌های فضایی در مدیریت بلایای طبیعی از جمله پیش‌آگاهی از وقوع حوادث و نیز واکنش سریع پس از وقوع بلایا تاکید کرده و خواستار توسعه همکاری‌های بین‌المللی در این حوزه شد.

سازمان فضایی ایران

رئیس سازمان فضایی ایران همچنین ضمن تشکر از دفتر فضای ماورای جو سازمان ملل متحد برای هماهنگی برگزاری این کارگاه، اظهار امیدواری کرد که این کارگاه بتواند منجر به توسعه تعاملات بین‌المللی، افزایش دانش، توسعه و ترویج کاربردهای فناوری فضایی و ارائه تجربیات بین‌المللی با هدف بهره‌برداری از مزایای فناوری فضایی برای همه کشورها شود. در پایان نیز فاطمه فریدونی ضمن اشاره به اهم موضوعات قابل طرح در کارگاه یادشده، به بیان سوابق همکاری‌ها و اقدامات مشترک سازمان فضایی ایران با دفتر فضای ماورای جو سازمان ملل در زمینه مدیریت منابع آبی پرداخت.

لازم به‌ذکر است طی این کارگاه و در قالب ۶ جلسه ۲ ساعته، متخصصانی از ایران و سایر کشورهای جهان آخرین اطلاعات و دستاوردهای خود را در خصوص جدیدترین روش‌های پایش سیل و خشکسالی با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای، اقدامات لازم برای هشدار سریع وقوع بلایای طبیعی، تحلیل خطرهای ناشی از گردوغبار و ریزگرد و سایر چالش‌های زیست محیطی مرتبط با حوزه آبی مطرح می‌کنند.

منبع isa
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=55952
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها