انتقال انرژی از فضا توسط صفحات خورشیدی با ابتکار دانشمند ایرانی

0 199

موسسه فناوری کالیفرنیا (California Institute of Technology) آمریکا طی پروژه‌ای قصد دارد توسط صفحات خورشیدی در فضا انرژی را مستقیما به زمین بفرستند. این پروژه به‌نام SSPP (سرواژه Space Solar Power Project) تحت مدیریت اجرایی علی حاجی میری، دانشمند ایرانی، ۱۰۰ میلیون دلار بودجه دریافت کرده است و انتظار می‌رود در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ عملیاتی شود.

به‌گفته موسسه فناوری کالیفرنیا جمع‌آوری انرژی خورشیدی در فضا و انتقال انرژی به‌صورت بی‌سیم به زمین از طریق امواج مایکروویو باعث می‌شود تامین نیرو روی زمین بدون تاثیر از آب‌و‌هوا یا زمان شبانه‌روز باشد و انرژی خورشیدی به‌طور مداوم در هر نقطه از زمین در دسترس قرار گیرد. همچنین حاجی میری در ادامه بیان می‌کند: «انتظار می‌رود این پروژه شامل چندین نمونه اولیه برای اخذ تاییدیه از فناوری‌های کلیدی دخیل در این طرح، یعنی انتقال قدرت بی‌سیم از فاصله دور، فوتوولتائیک‌های (Photovoltaics) انعطاف‌پذیر سبک وزن و ساختارهای فضایی قابل انعطاف باشد.»

وی می‌افزاید: «سامانه نهایی متشکل از چندین ماژول قابل استقرار در فضا خواهد بود که همزمان با یکدیگر عمل می‌کنند و می‌توان آن را با افزودن ماژول‌های بیشتر در طول زمان بنا کرد.» گفتنی است محققان هنوز در حال کار بر روی راه‌هایی برای ارسال این انرژی به سطح زمین به‌نحوی هستند که اغلب آن در راه رسیدن به زمین هدر نرود. آن‌ها همچنین در تلاش برای یافتن روش‌هایی برای جمع‌آوری انرژی کافی به‌میزانی هستند که ارزش عملیاتی شدن را داشته باشد.

در همین رابطه بخوانید : پژوهشی برای بررسی امکان دریافت انرژی خورشیدی در فضا

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=56046
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها