روسیه خواهان ایجاد سازوکار جهانی برای ممنوعیت استقرار تسلیحات در فضا

1 142

روسیه از جامعه جهانی درخواست کرد مذاکراتی را برای ایجاد سازوکاری جهانی جهت ممنوعیت استقرار تسلیحات در فضا آغاز کنند. سرگئی ریابکوف (Sergei Ryabkov)، معاون وزیر خارجه روسیه، ضمن تاکید بر اهمیت جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضا گفت: «ما خواستار آغاز مذاکرات در زمینه ایجاد ابزاری بین‌المللی و قانونی هستیم که مانع استقرار هر نوع سلاح در فضا و همچنین تهدیدها علیه ماهواره‌ها در مدار زمین شود.»

به‌گفته وی، تا زمانی که چنین ابزاری ایجاد نشود، کنترل تسلیحات در فضا توسط طرح پیشنهادی روسیه به‌نام «عدم استقرار اولین تسلیحات در فضای بیرونی زمین» (No First Placement of Weapons in Outer Space) تنظیم می‌شود که کشورهای مشارکت‌کننده را ملزم می‌کند از استقرار یکجانبه هر نوع سلاح در فضا خودداری کنند. ریابکوف اقزود: «تعداد کشورهایی که به این طرح پیوسته‌اند به ۳۰ کشور رسیده و همچنان در حال افزایش است.»

این مقام روس همچنین درباره پیش‌نویس به‌روزرسانی‌شده معاهده روسیه و چین درباره جلوگیری از استقرار سلاح در فضا که سال گذشته ارائه شد، سخنانی به‌میان آورد. گفتنی است مقامات روسیه و چین تاکنون بارها در اظهاراتی از برنامه‌های آمریکا و متحدانش که منجر به نظامی‌سازی فضای بیرونی زمین می‌شود، انتقاد کرد‌ه‌اند.

روس‌ها با بیان اینکه ایالات متحده و کشورهای متحد با آن در پیمان ناتو به‌دنبال تبدیل فضا به منطقه‌ای جنگی برای درگیری‌های احتمالی میان کشورها هستند، از انجام هر اقدام ممکنی برای جلوگیری از این امر خبر داده‌اند. چینی‌ها هم مدعی‌اند هر یک از این کشورها با بهانه تهدیدی که از سوی دیگر کشورها متوجه آن‌ها می‌شود نیروهای فضایی نظامی ایجاد کرده‌اند، اما هدف آن‌ها در حقیقت کسب برتری نظامی در حوزه فضاست.

منبع spacewar espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=58380
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amateur
Amateur
2 سال قبل

جنگ های فضایی در آینده خواهد بود
و ارتش فضایی آمریکا توسط اسپیس ایکس ساپورت میشه