ناسا تصویری از حلقه‌های اطراف یک سیاه‌چاله را منتشر کرد

آژانس فضایی آمریکا تصویری ترکیبی از حلقه‌های اطراف یک سیاه‌چاله را منتشر کرد و اطلاعات جدیدی را درباره گردوغبار موجود در کهکشان راه‌شیری در اختیار دانشمندان قرار داد. در این تصویر که توسط داده‌های رصدخانه فضایی نیل گهرلز سوئیفت (Neil Gehrels Swift) ناسا و تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا (Chandra X-ray Observatory) این سازمان تهیه شده است، اشعه ایکس حاصل از تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا با داده‌های نوری به‌دست‌آمده از تلسکوپ پن استارز (Pan-STARRS) در ایالت هاوایی آمریکا ترکیب شده و ستارگان را در میدان دید قرار داده‌اند.

در ۵ژوئن۲۰۱۵ رصدخانه فضایی نیل گهرلز سوئیفت یک انفجار اشعه ایکس را ثبت کرد که سبب ایجاد حلقه‌هایی با انرژی بالا در یک سامانه می‌شد. این پدیده به‌نام «اکوهای نور» (Light Echoes) مانند امواج صوتی که به دیواره یک دره برخورد کرده و بازتاب می‌شود، در یک انفجار اشعه ایکس حاصل از سیاه‌چاله نیز به ابرهای گردوغبار بین این سامانه و زمین برخورد کرده و برمی‌گردند.

این سیاه‌چاله که در فاصله ۷۸۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد، مواد را از ستاره همدم خود دور کرده و به‌سمت داخل قرص اطراف یک جسم نامرئی می‎‌کشاند. بنابراین ماده مذکور در پرتو ایکس می‌درخشد و به‌همین‌دلیل ستاره‌شناسان از چنین سامانه‌هایی با نام دوتایی پرتو ایکس یاد می‌کنند.

منبع isna chandra