پورشه برای رقابت با اسپیسایکس و بلو اوریجین وارد صنعت فضایی شد

شرکت آلمانی پورشه (Porsche) روی یک استارتآپ فضایی سرمایهگذاری انجام داده است تا در آینده نزدیک به فناوریهای نوپای فضایی دست پیدا کند و به رقیب جدید شرکتهای آمریکایی اسپیسایکس (SpaceX) و بلو اوریجین (Blue Origin) تبدیل شود. این شرکت با سرمایهگذاری روی استارتآپ فضایی ایسار آیرواسپیس (Isar Aerospace) بهصورت رسمی به این حوزه وارد شده و تاکنون بههمراه دو سرمایهگذار دیگر در استارتآپ مذکور ۱۶۵ میلیون دلار سرمایهگذاری کرده است.
پورشه همچنین قصد دارد با اسپیسایکس و بلو اوریجین به رقابت بپردازد و همانند آنها حاملهای فضایی کم هزینهای را برای پرتاب ماهوارهها به مدار لئو طراحی کند. استارتآپ فضایی ایسار ائرواسپیس از ابتدای سال جاری میلادی فرایند ساخت حامل فضایی اسپکتروم (Spectrum) را آغاز کرده که در آن برای کاهش هزینههای تولید از فناوری چاپ سهبعدی استفاده شده است.
اسپکتروم یک حامل فضایی دو مرحلهای سوخت مایع است که ۲۷ متر طول داشته و قادر به حمل ۱ تن محموله به مدار لئو خواهد بود. حامل یادشده که بهطور خاص برای استقرار منظومههای ماهوارهای در مدار توسعه مییابد، ۲ متر قطر داشته و به ۱۰ موتور مجهز میشود.
اسپکتروم همچنین از مرحله دوم چند احتراقه بهره میبرد. ایسار ائرواسپیس حامل فضایی خود را بهلطف سرمایهگذاری چند شرکت از جمله شرکت اروپایی ایرباس (Airbus) آغاز کرده است. این استارتآپ که ۸۰ درصد از مراحل ساخت اسپکتروم را با استفاده از دانش بومی در آلمان انجام خواهد داد، امیدوار است حامل فضایی مذکور را حداکثر تا پایان سال ۲۰۲۱ برای انجام اولین پرتاب آماده کند.