توسعه مرحله فوقانی برای حامل فضایی جدید آریان اسپیس

0 73

آژانس فضایی اروپا (ESA) قصد دارد یک مرحله کوچک اختیاری یا کیک استیج (Kick Stage) موسوم به استریس (ASTRIS) برای حامل فضایی در حال توسعه آریان-۶ (Ariane-6) شرکت اروپایی آریان اسپیس (Arianespace) بسازد؛ مرحله‌ای که مانند مراحل فوقانی عمل کرده و موجب افزایش ظرفیت این حامل در تزریق تعداد بیشتر ماهواره به مدارهای مختلف می‌شود.

این مرحله همچنین به بهبود عملکرد برخی از ماموریت‌های آریان-۶ از جمله سفر به ماه یا اعماق فضا کمک می‌کند‌. به‌علاوه، استریس موجب ارتقای کارآیی حامل در رفع نیازهای مشتریان می‌شود؛ به‌عنوان مثال، در بعضی پرتاب‌ها ابتدا محموله اولیه را در مدار انتقالی زمین ثابت (GTO) قرار داده و سپس دومین محموله را مستقیما به مدار ژئو تزریق می‌کند. تامین نیروی استریس به‌وسیله موتوری به‌‌نام برتا (BERTA) صورت می‌گیرد که با قابلیت چندین بار احتراق، آریان-۶ را به گزینه‌ای مناسب برای انجام پروازهای طولانی یا انتقال محموله به مدارهای مختلف بدل می‌کند.

آژانس فضایی اروپا برای توسعه استریس شرکت‌هایی را برگزیده است که شامل شرکت‌های آلمانی پی‌تی‌اس (PTS Group) برای سامانه الکترونیکی استریس و آر‌اس‌تی روستوک (RST Rostock System) برای تجهیزات مکانیکی پشتیبانی زمینی و برخی موارد مرتبط دیگر و همچنین شرکت اتریشی FACC برای پیکربندی اولیه می‌شوند. ارزش مجموع کل قراردادها برای توسعه استریس ۹۰ میلیون یورو اعلام شده است. گفتنی است طراحی آریان-۶ به‌گونه‌ای بوده است که مقیاس‌پذیر باشد و در طول عملکرد خود بتواند فناوری‌ها و بخش‌های جدیدی را در خود جای دهد.

آریان-۶ حامل فضایی سنگین و جدید اروپا است که در چارچوب برنامه‌های آژانس فضایی اروپا برای یک خانواده جدید از حامل‌های قاره سبز توسعه می‌یابد تا ضمن پاسخگویی به آخرین نیازمندی‌های بازار پرتاب ماهواره، بتواند کاهش چشمگیر هزینه‌های تولید را به‌همراه داشته باشد و عدم نیاز این قاره به حامل‌های غیر اروپایی را همچنان تداوم بخشد. این حامل فضایی قادر به انتقال ماهواره به تمامی مدارها از مدار لئو تا ژئو بوده و می‌تواند برای انجام ماموریت‌ برای ماهواره‌های بزرگ و کوچک و همچنین برپایی منظومه‌های ماهواره‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=55693
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها