ماهواره مشترک ناسا و سازمان زمین شناسی آمریکا، تصاویری از حرکت یخ ها منتشر کرد

0 1,321

یخچال های طبیعی و صفحات یخی در راستاهای منحصر بفرد و در بیشتر مواقع غیرقابل پیش بینی حرکت میکنند.به همین خاطر و برای پیدا کردن درک درستی از مسیر حرکتی این اجرام پهن پیکر سرد،به تازگی و  بعنوان یک قابلیت جدید از تصاویر ماهواره ای در جهت تشخیص  روند و سرعت حرکتی کوه های یخی در گرینلند، قطب شمال و برخی از رشته های کوه های مرتفع جهان استفاده شده است.

با توجه به داده ها و تصاویر رسیده از ماهواره ی مشترک ناسا و سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) یعنی ماهواره لند ست 8 (Landsat 8)، دانشمندان در صدد این هستند که به مدلی برای الگوی انتقال و حرکت یخچالهای طبیعی و صفحات بزرگ یخ برسند.پروژه جهانی سرعت یخ (GoLIVE) که حامی آن ناساست، پروژه ای با همکاری دانشمندان دانشگاه ه کلورادو ، دانشگاه آلاسکا و مرکز تحقیقات رانشگر های ناسا می باشد. این پروژه قرار است که کمکی برای فهم جریان یخ ها باشد و در آن تاثیر این روند بروی سطح آب های آزاد و دریاها مطالعه و بررسی شود.

تد اسکم باس ( Ted Scambos) ،دانشمند این طرح دانشگاه کلورادو و مسئول اصلی پروژه در این راستا گفته: “ما در حال حاضر قادر هستیم که شیوه ی سرعت گرفتن و رفتن یخ ها رو به شکلی مطلوبی ترسیم کنیم و نقشه ی آن را ارائه دهیم”. در روزهای اخیر، او و همکارانش در حال انتشار برخی از نتایج پروژه در  اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در سانفرانسیسکو ،هستند.همچنین وی افزوده است :”از این پس، ما قادر به پیگیری از انواع مختلف تغییرات در یخچال های طبیعی که در حال حرکت هستند، می باشیم و در این راه منابع اطلاعات بسیار مفیدی بدست آورده ایم. “

با نظر به اینکه یخچال های طبیعی و صفحات یخ چگونه در حال حرکت هستند، محققان می توانند اطلاعاتی در مورد شرایط جوی و اقیانوسی رادر اختیار داشته باشند، تا بدانند که علت و منشا اصلی این جنبش اجسام غول پیکر یخی از کجا نشات میگیرد و این بدان معناست که مشخص شود که به چه میزان صفحاتی عظیم الجثه سرد بروی آب های آزاد روانه هستند. و در نهایت این داده های کسب شده می تواند، به مجامع و دولت ها کمک کند که سطح آب های آزاد چقدر بالاتر آمده است.

برای مشخص شدن حرکت یخ ها ، تیم علمی برنامه ای نوشتند که قادر است ، ویژگی های ظریف سطحی قالب های یخ را از طریق ماهواره و پردازش تصویر دنبال کند بطوری که میتوان ضربات و ناهمواری های موجود در سر راه اجسام یخی را مشاهده نمود تا زمانی که این اجرام به دریاهای آزاد می رسند. ماهواره لندست 8 تصاویر سطح زمین را در مدت 16 روز جمع آوری میکند.با مقایسه تصاویر گرفته شده از همان محل اما در زمان های مختلف، محققان طرح بوسیله ی نرم افزار نوشته شده و پردازش تصویر دقیق بروی تصاویر، تغییرات بوجود آمده را تعیین و در نهایت سرعت قالبهای برفی را محاسبه می کنند.

منبع arcticjournal