حوادث وحشتناک جاده‌ای را به کمک سنجش از دور می‌توان کاهش داد

0 865

فرمانده پلیس راه استان به تشریح حادثه می‌پردازد:”در این حادثه، سرنشین 53 ساله وانت پیکان 30 متر به خارج از خودرو پرتاب شد و در دم جان باخت. وضعیت جاده و شرایط نامساعد جوی منجر به واژگونی این وسیله نقلیه شد و با توجه به اینکه همسر راننده از کمربند ایمنی استفاده نکرده بود، به علت سرعت بالای وسیله نقلیه هنگام واژگونی خودرو به 30 متری این وسیله نقلیه در لاین مقابل پرتاب شد.”

به راستی تا چه زمانی، باید خبرهای تصادفات جاده‌ای شنیده شود؟ آیا عوامل مؤثر بر این حوادث شناسایی شده و مدلی برای کاهش و پیشگیری تصادفات تهیه شده است؟

حادثه‌شناسی تصادفات با استفاده از تصاویرماهواره‌ای

ایران با داشتن سالانه بیش از 23 هزار کشته و 300 هزار نفر مجروح در تصادفات جاده‌ای آمار بسیار بالایی در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. نرخ بالای تصادفات در شبکه حمل‌ونقل کشور باعث شده که توجه ویژه‌ای به ایمنی جاده‌ها در صنعت حمل‌ونقل به‌ویژه در مجامع علمی صورت پذیرد. از میان عوامل مختلف در وقوع تصادفات که ایمنی و پایداری حمل‌ونقل زمینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد وقوع پدیده‌های اقلیمی است که بیشتر در جاده‌های کوهستانی اتفاق می‌افتد.

علی سیدین کارشناس حوزهٔ سنجش‌ازدور در این رابطه می‌گوید: «با دقت بیشتر در زمان و مکان وقوع حوادث جاده‌ای طی سال‌های اخیر در کشور، لزوم استفاده از روش‌های تحلیل متناسب با این‌گونه داده‌ها احساس می‌شود. با توجه به آمار بالای تصادفات در کشور و هزینه‌های مادی و معنوی فراوان آن، تحلیل تصادفات جاده‌ای موردتوجه محققان سنجش‌ازدور در گرایش‌های مختلف، ازجمله GIS و تحلیل مکانی قرارگرفته است. در این پژوهش‌ها سعی می‌شود توزیع مکانی زمانی تصادفات بررسی‌شده و علل اختلاف مکان‌ها و زمان‌ها ازنظر تصادفات تبیین شوند.»

طبق نظر کارشناس فنی موسسه سنجش از راه دور بصیر، در این زمینه باید با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS و تهیهٔ تصاویر ماهواره‌ای، نقشه پراکندگی تصادفات در هر یک از وضعیت‌های برفی، بارانی، یخبندان و مه‌آلود برای جاده‌های کشور یا حداقل جاده‌های حادثه‌خیز، تهیه شود. همچنین با استفاده از ضریب اهمیت هر یک از این پدیده‌ها با توجه به فراوانی تصادفات، نقشه نهایی احتمال خطر تصادف در وضعیت‌های نامساعد جوی فراهم‌شده؛ سپس راه‌ها و محورهای عبوری به سه‌طبقه خطر متوسط، خطر زیاد و خطر بسیار زیاد پهنه‌بندی تقسیم گردد.

چنین تدابیر فناورانه‌ای درصورتی‌که موردتوجه دولتمردان قرار گیرد به‌راحتی می‌تواند با کمترین هزینه، آمار بالای تصادفات را در اندک زمانی به پایین بکشد. بدین ترتیب می‌توان امیدوار بود در صفحه حوادث داستان‌های دل‌خراش کمتری از تصادفات وحشتناک به دلیل کیفیت جاده‌ها درج شود.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=2320
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها