برنامه جدید آمریکا برای رصد اراضی ایران و کره شمالی از فضا

0 950

در وب‌سایت خریدهای دولتی آمریکا آمده است: قرار است آمریکا هرروز 1648 هزار کیلومترمربع از اراضی ایران و 130 کیلومتر خاک کره شمالی را از فضا رصد کند. در این سند ذکر شده که سازمان اطلاعات ژئو فضایی ملی آمریکا تصاویری دریافت خواهد که با کیفیتی مانند آنکه از فاصله ۷ متری از سطح زمین گرفته‌شده‌اند. برای مقایسه می‌توان گفت که فاصله تصاویر گرفته‌شده به‌وسیله ماهواره Google Earth مانند آن است که از ۳۰ متری عکاسی شده‌اند. سازمان‌های ذینفع دارای مجوز دولتی می‌توانند برای دریافت این تصاویر مشترک شوند. بعلاوه ایران و کره شمالی این آژانس می‌خواهد نواحی موردعلاقه در سوریه، عراق، هند و سودان جنوبی را نیز عکس‌برداری کند.
توسل به بخش خصوصی
یگانه سازمانی که می‌تواند چنین تصاویری را در نواحی موردعلاقه آمریکا تهیه کند شرکت آمریکایی Planet Labs است. در تارنمای این شرکت آمده است: «شرکت ما قصد دارد عکس‌برداری ماهواره‌ای سراسر سطح کره زمین را راه‌اندازی کرده تا بتوان تغییرات جهانی را رصد کرده و سپس از این داده‌ها بهره گرفت. این شرکت مدت‌ها با مقامات نظامی و غیرنظامی آمریکا اشتراک می‌کند. در این سند گفته می‌شود: «همکاری با شرکت Planet Labs امکان داد در انجام آنالیز و حل بسیاری مسائل، نظارت محل‌های نگه‌داری ذخایر مواد غذایی و دیگر ذخایر طبیعی و تأسیسات زیربنایی حوزه انرژی و مرتبط با امور نظامی و فعالیت‌های شهرسازی و اقتصادی و تغییر محیط‌زیست، موفقیت‌های زیادی حاصل شود. حدود یک ماه پیش، پنتاگون از این شرکت تعدادی ماهواره و وسایل پیشرفته آنالیز را به مبلغ ۱ میلیون دلار خریداری کرد.
آژانس اطلاعات ژئوفضایی ملی در ساختار وزارت دفاع آمریکا قرار دارد، لیکن مدیر آن تابع رئیس سازمان سیا هم است. در وب‌سایت همچنین گفته‌شده که قصد این نهاد تأمین نیازهای وزارت دفاع و سرویس‌های ویژه آمریکا در انجام وظایف امنیت ملی مقررشده به‌وسیله ریاست جمهوری است. این نهاد، مقام‌ها و نظامیان آمریکایی را ازنظر تصاویر جغرافیایی تأمین می‌کند و داده‌های آن در اتخاذ تصمیم‌های مهم دولتی و برای انجام عملیات نظامی و به‌وسیله سرویس‌های نجات هنگام موقعیت‌های اضطراری و نیز به‌وسیله دارندگان موبایل‌های معمولی اگر آن‌ها اپلیکیشن لازم را داشته باشند بکار گرفته می‌شود.
نقاط بحرانی
ارتشبد «واسیلی یریومنکو» می‌گوید: مونیتورینگ فضایی رصد تأسیسات نظامی این کشورها را در نظر دارد. وی در توضیح ادامه داد: «آن‌ها پایگاه‌های نظامی، محل‌های نگهداری سلاح هسته‌ای و تولید سانتریفیوژها و استخراج مواد خام برای ساخت سلاح هسته‌ای و جاهای استقرار سانتریفیوژهای ویژه اورانیوم را کشف و برملا می‌کنند. کافی است یک عنصر از کار انداخته شود و کل روند تولیدی متوقف خواهد گردید. همچنین ممکن است اقامتگاه‌های زیرزمینی دولت و فرماندهی نظامی کشف شوند و اگر آن‌ها تخریب شوند کنترل کشور و نیروهای مسلح قطع شده و کشور دستخوش هرج‌ومرج می‌شود». این کارشناس نظامی گفت: «آمریکا کل داده‌ها درباره تهران و پیونگ‌یانگ را به‌دقت مطالعه خواهد کرد. این ژنرال تأکید کرد که آمریکا کره شمالی و ایران را ازنظر نظامی مهم‌ترین دشمنان خود را اعلام کرد و کنایه زده بود که در مورد کره شمالی ممکن است اقدام‌های بسیار جدی پذیرفته شود.»

 
منبع اسپوتنیک
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=2303
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها