احداث سایت فضایی چابهار بودجه ی 50 سال آتی فضایی کشور را می طلبد

0 4,937

امیرحسین مجیدیان: یک مقام بلندپایه فضایی ایران در وزارت دفاع، ساخت پایگاه جدید فضایی چابهار را امری دشوار به‌حساب آورد و بیان داشت:”احداث سایت فضایی چابهار در برنامه‌ی ده‌ساله‌ی اول فضایی نبود و بعداً به نحوی به آن اضافه شد. منتهی من به‌عنوان یک کارشناس فضایی اعتقادم این است که اگر در حال حاضر برنامه‌ی سایت چابهار را دنبال کنیم، انحراف شدید دیگری از اهداف و برنامه‌ی فضایی پیش می‌آید به دلیل آن‌که حداقل باید بودجه‌ی 50 سال آینده فضایی کشور را برای ساخت و تجهیز زیرساخت‌های این سایت فضایی استفاده کنیم.” 
این مقام مسئول نداشتن امکانات و فقدان زیرساخت‌های لازم را از مشکلات عدم پیشرفت در ساخت سایت چابهار دانست و گفت:”اگر قرار باشد تا در سایت چابهار ماهواره‌بر مدار زمین آهنگ (GEO) ساخته شود، می‌بایست چند برابر امکاناتی که در حال حاضر در پایتخت داریم را در چابهار ایجادِ کرده و بسازیم. همچنین اگر قرار باشد تا در تهران ساخته و سپس به آنجا انتقال دهیم، باید زیرساخت‌ها و شرایط حمل‌ونقل مناسب برای انتقال یک ماهواره‌بر 200 تنی را فراهم کنیم و از طرفی تجهیزات و امکانات لازم جهت جابجایی 150 تن سوخت را به سیستان و بلوچستان فراهم کنیم، که در حال حاضر چنین زیرساخت‌هایی در کشور وجود ندارد.”
وی مانع اصلی بر سر راه سایت چابهار را، نبود بودجه‌ی کافی و مناسب برشمرد و اظهار کرد:”به‌طورکلی طرح احداث سایت چابهار طرح خوبی است ولی به‌شرط تأمین اعتبارات. متأسفانه بودجه‌ی ما حتی برای تسطیح زمین،دیوار کشیدن و برج نگهبانی زدن کفایت نمی‌کند. بودجه‌ی تعریف‌شده در برنامه‌ی ده‌ساله‌ی اول فضایی برای وزارت‌های دفاع و ارتباطات روی‌هم 1.8 میلیارد دلار برای ده سال بوده است، که طی سال‌های 86 الی 88 بخشی از آن پرداخت‌شده ولی از سال 88 به بعد بودجه‌ای از دولت بابت بخش فضایی دریافت نکرده‌ایم.”
گفتنی است، پایگاه فضایی چابهار نام پایگاه ملی پرتاب ماهواره ایران است که خبر شروع طرح مطالعاتی آن را حمید فاضلی سرپرست سازمان فضایی ایران برای اولین بار در روز ملی فناوری فضایی سال ۹۰ اعلام کرد. یکی از دلایل ایجاد پایگاه ملی فضایی در این منطقه نزدیک بودن این منطقه به اقیانوس هند و کم‌جمعیت بودن آن است. ضمن آنکه به لحاظ جغرافیایی موقعیت بهینه‌ای برای پرتاب‌های فضایی ایجاد می‌کند. بر اساس مصوبات شورای عالی فضایی، مدیریت کلان این پایگاه بر عهده سازمان فضایی است و در حال حاضر نقطه‌یابی و فعالیت آمایش سرزمینی تأسیس پایگاه ملی پرتاب انجام و نقطه نهایی انتخاب‌شده است.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1572
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی عبدالکریمی
علی عبدالکریمی
5 سال قبل

سلام علیکم؛ با تبریک سال جدید ۹۸ خدمت مردم و مسؤولین سیستان و بلوچستان فرودگاه و پرتابگر ریلی با شتاب دهنده مغناطیسی احتیاجی به سوخت فسیلی ندارد. و کشورهای پیشرفته دنیا این کار را می کنند.