کسب جایزه کیهان‌شناسی بوکالتر ۲۰۱۹ توسط دو دانش‌آموخته‌ دانشگاه شریف

0 717

دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی شریف با مقاله خود موفق به کسب جایزه بوکالتر ۲۰۱۹ (Buchalter 2019) شدند. جایزه بوکالتر هر سال به ایده‌های جدید و پیشرو در زمینه کیهان‌شناسی اهدا می‌شود. دکتر جاهد عابدی، دانش آموخته‌ دکترای دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، و دکتر نیایش افشردی، کیهان‌شناس و اخترفیزیکدان دانش آموخته دوره کارشناسی این دانشگاه و دکتری دانشگاه پرینستون (Princeton University)، با مقاله خبرساز و مهم‌شان موسوم به «پژواکی از مغاک؛ سیاه‌چاله فوق‌چرخان باقی‌مانده از دوتایی ستاره نوترونی رویداد GW170817» این جایزه را دریافت کردند.

نیایش افشردی

هیأت داوران جایزه معتبر بوکالتر، از پژوهش جاهد و نیایش که در مجله Journal of Cosmology and Astroparticle Physics به چاپ رسیده با عنوان پژوهشی جسورانه و قدمی نوآورانه در درک پدیده گرانش کوانتومی یاد کرده‌اند؛ ایده‌ای که امواج گرانشی ساطع از دو ستاره نوترونی چرخان می‌تواند اطلاعات جدیدی از درون سیاهچاله و گرانش کوانتومی فراهم آورد.

جاهد عابدی

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، دکتر جاهد عابدی دوره فوق‌دکتری خود را در مؤسسه امواج گرانشی ماکس پلانک (Max Planck Institute for Gravitational Physics) و مؤسسه لایبنیتس (Leibniz University) در هانوفر آلمان می‌گذراند. همچنین دکتر نیایش افشردی هم‌اکنون استاد دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه واترلو (University of Waterloo) و مؤسسه فیزیک نظری پریمیتر (Perimeter Institute for Theoretical Physics) کانادا است.

پیش از این نیز این دو اخترفیزیکدان ایرانی با مقاله «پژواک‌هایی از مغاک؛ سیاه‌چاله‌ای با چرخش زیاد برای پسماند ادغام ستاره نوترونی» در سال ۲۰۱۸ موفق به کسب این جایزه شده بودند.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14618
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها