هند در پی انجام سومین مأموریت به ماه

0 407

مطابق اعلام آژانس تحقیقات فضایی هند (ISRO) این سازمان پس از تلاش ناموفق خود برای فرود بر سطح ماه در مأموریت فضاپیمای چاندرایان ۲ (Chandrayaan 2)، در حال تدارک برنامه‌هایی برای مأموریتی دیگر به تنها قمر زمین است. بنابر اظهارات کایلاساوادیوو سیوان (Kailasavadivoo Sivan)، رئیس ISRO، کارها در زمینه انجام سومین مأموریت بدون‌سرنشین چاندریان به‌خوبی پیش می‌رود. وی دراین‌باره می‌گوید: «هند در نظر دارد که این مأموریت را در سال ۲۰۲۰ انجام دهد اما ممکن است به سال ۲۰۲۱ نیز کشیده شود.» به‌گفته سیوان، چاندریان ۳ پیکربندی مشابهی با مأموریت قبلی خواهد داشت.

رئیس ISRO خاطرنشان کرد که در مأموریت جدید، فضاپیمای چاندریان ۳ در همان منطقه هدف قبلی یعنی قطب جنوب ماه فرود خواهد آمد و مانند چاندریان ۲ از یک سطح‌نشین، کاوشگر و ماژول پیشرانش جهت انتقال فضاپیما به ماه برخوردار خواهد بود. هزینه این تجهیزات جدید ۳۵ میلیون دلار تعیین شده، اما مجموع هزینه این مأموریت به طور قابل‌توجهی بیشتر خواهد بود.

شایان ذکر است چاندرایان ۲ دومین مأموریت آژانس تحقیقات فضایی هند به ماه با هدف مطالعه عناصر اولیه و سیرتکامل تنها قمر زمین بود. اما آژانس تحقیقات فضایی هند در تاریخ ۷سپتامبر۲۰۱۹ از قطع ارتباطش با ویکرام (Vikram)، فرودگر این مأموریت، خبر داد؛ در نتیجه برنامه فضایی این کشور جهت فرود کاوشگر در نزدیکی قطب کشف‌نشده جنوب ماه نافرجام ماند. در صورت فرود موفقیت‌آمیز ویکرام، هند تبدیل به چهارمین کشوری می‌شد که روی تنها قمر زمین یک کاوشگر فرود می‌آورد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14601
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها