مرکز فضایی ماهدشت ایران

0 1,685

هر وقت به یاد صحنه ی پرتاب یک شاتل فضایی یا یک ماهواره بر می افتیم، نا خود آگاه از شنیدن صدای غرش موتور های آن ها به وجد آمده و همینطور دیدن نورهای زرد و آبی و سفید حیرت انگیز دود های خروجی ، خیال های ما را با جهانی پر حرارت و احساس گره می زند.

هم چنین از طرفی، به یاد گذشتگان بی مانند این عرصه می افتیم، آنانی که با مرارت راه صعود خم به ابرو نیاورده و سختی را به جان خریده اند و در آخر نام خود را جاودانه کرده اند.
یاد افرادی همچون، نیل ارمسترانگ دریادل، یاد یوری گاگارین با دیسپلین برآمده از منش نظامی اش و شاید حادثه ی انفجار غم بار شاتل کلمبیا و کشته شدن آن خانم معلم بی گناه نیویورکی….
این ها به کنار، از سمتی دیگر؛ سفر و سیاحت در سیر تاریخی به فضا رفتن، روند فتح ماه پر از افسانه و همینطور آگاه شدن از شکست های بی شماری که در نهایت زمینه ساز پیروزی بزرگ شده اند، شوری جذاب و بی نظیر در آدمی برپا کرده و نوری برای تفکر هرچه بهتر هست.

به خاطر همین، از امروز قصد داریم به معرفی مرکز های فضایی بپردازیم همزمان با پرتاب اولین ماهواره سنجش ازدور توسط سازمان هوا و فضانوردی آمریکا (ناسا)در سال 1351تحت عنوان ماهواره تکنولوژی منابع زمینی (Earth Resources Technology Satellite( ERTS –1 که بعدها به لندست تغییرنام یافت، فعالیت این رشته از علوم فضایی در ایران آغاز شده است.این فعالیت در دفتری بنام دفتر جمع آوری اطلاعات در سازمان برنامه و بودجه وقت تمرکزیافته است. نظر به اینکه اصولا این فناوری و هر نوع تکنولوژی جدید با سرعت بسیار گسترش می یابد و پویایی زیادی دارد؛ علوم مربوط به فضا نیز با طراحی و ساخت ماهواره های مختلف و ورود کشورهای دیگر به این عرصه، با تغییرات و پیشرفت زیادی مواجه بوده است.کشور ایران نیز در آنزمان میکوشید بهر نحوی خود را با پیشرفتها وتغییرات این فناوری هماهنگ نماید. در همین راستـا از طریق در اختیـار داشتن حمـایت دولت ایالات متحده آمریکا تصمیم می گیرد تا نسبت به اخذمستقیم اطلاعات ماهواره ای اقدام نماید. درخواست ایران مورد موافقت آمریکا قرار گرفته ومصوب می گردد که ایستگاه گیرنده ایران به 33 کشور تحت پوشش آنتن گیرنده؛ خدمات ارایه نماید و آن کشورها نیز حق ایجاد ایستگاهی از این دست را در سرزمین خود نداشته باشند.بدین ترتیب؛در سال 1353 قرار داد خرید؛نصب؛راه اندازی و راهبری موقت ایستگاه گیرنده اطلاعات ماهواره ای بین ایران و شرکت جنرال الکتریک آمریکا منعقد گردید.

درهمین زمان؛ فعالیت سنجش از دور در ایران بصورت طرح  استفاده از ماهواره با دریافت ردیف بودجه در سازمان برنامه و بودجه ،ماهیت جدید پیدا نموده و آقای رضا قطبی مدیر عامل وقت سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران بعنوان اولین مجری طرح معرفی شده و سپس مجموعه فعالیتهای طرح استفاده از ماهواره به سازمان رادیو و تلویزیون وقت منتقل می گردد.برای ایجاد ایستگاه اخذ مستقیم اطلاعات ماهواره  ای محل فعلی مرکز یعنی ماهدشت کرج که قبلا مرد آباد کرج نامیده میشد ،مناسب تشخیص داده شده و با توجه به مالکیت دولتی زمینهای منطقه؛تخصیص آن به این فعالیت در اسرع وقت میسر گردید. با حمایتهای مدیریت وقت سازمان رادیو و تلویزیون و با ساخت و تکمیل ساختمانها؛ فعالیت نصب در سال 1355توسط پیمانکاربا سرعت آغاز شده و طی دو سال؛ فاز اول آن که شامل ردیابی و اخذ اطلاعات بود آماده بهره برداری شده است. بطوریکه در سال 1357 همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی؛حداقل سه پوشش کامل از اطلاعات ماهواره ای لندست توسط این ایستگاه اخذ گردیده و تحویل آرشیو شده است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1454
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها