بازگشت نمونه‌های خاک ماه به زمین توسط چینی‌ها

0 19

ماژول قمری چانگ‌ای-۶ دیروز، سه‌شنبه ۵تیر۱۴۰۳ حوالی ساعت دو بعدازظهر به وقت محلی (۰۹:۳۰ به وقت ایران) در بازگشت به زمین با چتر نجات فرود آمد و با موفقیت ماموریت خود را برای جمع‌آوری اولین نمونه‌ها از نیمه پنهان ماه به پایان رساند. پکن قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ با فرستادن فضانوردان به ماه، یک پایگاه تحقیقاتی در قطب جنوبی ماه بسازد؛ زیرا گمان می‌رود این منطقه حاوی یخ آب است و آمریکا نیز درصدد ایجاد پایگاهی در آن است.

ماموریت کاوشگر چانگ‌ای-۶

کاوشگر چانگ‌ای-۶ با حداکثر ۲ کیلوگرم غبار و سنگ از نیمه پنهان ماه به زمین بازگشت

کاوشگر چانگ‌ای-۶ (Chang’e-6)، با حداکثر ۲ کیلوگرم غبار و سنگ از نیمه پنهان ماه به زمین بازگشته است که توسط محققان چینی قبل از دسترسی دانشمندان بین‌المللی مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت؛ به گفته کارشناسان، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل نمونه‌ها می‌تواند به درک دانشمندان در مورد تکامل ماه، زمین و منظومه شمسی کمک کند و در عین حال به هدف چین برای استفاده از منابع روی ماه برای پیشبرد اکتشافات در آنجا کمک می‌کند.

نمونه‌ها با استفاده از مته و بازوی رباتیک از حوضه یک دهانه برخوردی با قدمت حدود ۴ میلیارد سال پیش در سمت دور ماه که هرگز برای زمین قابل مشاهده نیست، جمع‌آوری شد؛ سپس یک صعودکننده آن‌ها را در مدار ماه به یک وسیله نقلیه منتقل کرد که پس از جدا شدن از مدارگرد ماه به زمین بازگشت.

اهمیت نیمه پنهان ماه

اگرچه دشت‌های بزرگ و تاریک از گدازه‌های سرد شده در این نیمه وجود نداشتند؛ در عوض، سمت دور پوشیده از دهانه‌هایی با اندازه‌ها و سن‌های مختلف بود؛ چند دهه بعد، و حدود ۵ سال از زمان ماموریت چانگ ای-۴ که به سبب آن چین به اولین و تنها کشوری موفق در فرود نرم در سمت دور ماه تبدیل شد؛ دانشمندان از چین و سراسر جهان امید زیادی به اطلاعاتی که می‌توان از نمونه‌ها به دست آورد، بستند.

نیمه پنهان ماه به دلیل تفاوتش با سمت رو به زمین، از سال ۱۹۵۹ که برای اولین بار در تصاویر سیاه و سفید ثبت شده توسط فضاپیمای لونا ۳ (Luna 3) روسیه مشاهده شد، برای دانشمندان جذاب بوده است.
نیمه پنهان ماه به دلیل تفاوتش با سمت رو به زمین، از سال ۱۹۵۹ که برای اولین بار در تصاویر سیاه و سفید ثبت شده توسط فضاپیمای لونا ۳ (Luna 3) روسیه مشاهده شد، برای دانشمندان جذاب بوده است.

جیمز هد (James Head)، از دانشگاه براون (Brown University) آمریکا، که همراه با دانشمندان اروپایی و چینی نمونه‌های سمت پنهان از ماموریت چانگ‌ای-۵ را تجزیه و تحلیل کردند، می‌گوید: «ماه از آنجا که سطح آن دارای تکتونیک صفحه‌ای (نظریه علمی مبنی بر این که پوسته کره شامل تعدادی صفحات بزرگ لغزان بر روی جبه است) نیست در واقع یک سند منجمد از آنچه در منظومه شمسی اولیه رخ داده، به حساب می‌آید و افزود که درک ساختار ماه نه تنها به درک اکتشاف گذشته، بلکه به فهم آینده منظومه شمسی نیز کمک می‌کند.»

تاثیر نمونه‌های نیمه پنهان ماه در صنعت فضایی

طبق گفته کارشناسان تجزیه و تحلیل ترکیب و خواص فیزیکی نمونه‌ها به یادگیری نحوه استفاده از منابع روی ماه برای اکتشافات در آینده کمک می‌کند؛ خاک ماه را می‌توان در چاپ سه‌بعدی به جهت تولید آجر برای ساخت پایگاه‌های تحقیقاتی در ماه استفاده کرد؛ این در حالی است که برخی از دانشمندان، در حال کار بر روی یافتن فناوری‌های اقتصادی و کاربردی‌تر برای استخراج گازهایی مانند هلیوم، اکسیژن و هیدروژن از آن بودند.

کاوشگر چینی با نمونه‌های ماه به زمین بازگشت
کاوشگر چینی با نمونه‌های ماه به زمین بازگشت

طبق اظهارات مقامات آژانس فضایی چین (China National Space Administration به اختصار CNSA)، انتظار می‌رود دانشمندان چینی پس از دریافت نمونه‌ها، داده‌ها را برای تحقیقات مشترک با شرکای بین‌المللی به اشتراک بگذارند، قبل از این که پکن نمونه‌ها را برای دسترسی تیم‌های بین‌المللی ارائه کند.

چانگ‌ای-۶ ششمین ماموریت از هشت ماموریت برنامه‌ریزی شده است که به عنوان یک گام مهم در راستای هدف چین برای اعزام فضانوردان به ماه در سال‌های آینده تلقی می‌شود؛ هد می‌گوید: «هر مرحله در فرآیند ماموریت بازگشت نمونه، دقیقا همان کاری است که شما باید انجام دهید تا انسان‌ها را بر روی ماه فرود بیاورید و برگردانید؛ در حالی که این یک ماموریت علمی است؛ جنبه‌های فرماندهی و کنترل، دقیقا همان چیزی است که برای اکتشاف انسان در ماه و همچنین مواردی مانند بازگشت نمونه از مریخ به آن نیاز دارید.»

رقابت فضایی چین با آمریکا

جاه‌طلبی چین برای فرستادن فضانوردان به ماه در حالی است که آمریکا ماموریت آرتمیس را در اوایل سال ۲۰۲۶ به فضا پرتاب می‌کند و این اولین تلاش این کشور پس از بیش از ۵۰ سال است. به نظر بیل نلسون (Bill Nelson)، رئیس ناسا، سرعت چین به عنوان یک محرک در پیشرفت آمریکا محسوب می‌شود؛ چرا که این دو کشور عملا در یک مسابقه هستند.

رقابت فضایی چین با آمریکا
رقابت فضایی چین با آمریکا

او می‌گوید: «نگرانی من این است که ابتدا چینی‌ها به قطب جنوب برسند و سپس بگویند این منطقه ماست، شما بیرون بمانید؛ زیرا قطب جنوب ماه به سبب احتمال وجود آب در آنجا بخش مهمی است و آب به معنای سوخت ماهواره‌بر است.»

چین با تکرار موضع خود مبنی بر اینکه اکتشافات فضایی باید «به نفع همه بشر باشد» به طور فعال شرکای بین‌المللی را برای ایستگاه تحقیقاتی ماه خود به خدمت گرفته است و به دنبال رفع نگرانی‌ها در مورد جاه‌طلبی‌های خود است.

چین و آمریکا تنها کشورهایی نیستند که به اعتبار ملی، مزایای علمی بالقوه، دسترسی به منابع و اکتشافات بیشتر در اعماق فضا چشم دوخته‌اند؛ در ۲۰۲۳ هند نیز اولین فضاپیمای خود را بر روی ماه فرود آورد؛ در حالی که اولین ماموریت روسیه در ماه با سقوط کاوشگر لونا ۲۵ روی سطح آن با شکست مواجه شد. در ژانویه۲۰۲۴، ژاپن تبدیل به پنجمین کشوری شد که یک فضاپیما را بر روی ماه فرود آورد؛ اگرچه کاوشگر آن به دلیل زاویه فرود نادرست با مشکلات برق مواجه شد.

چین قرار است ماموریت چانگ‌ای-۷ خود را در سال ۲۰۲۶ به منطقه قطب جنوبی ماه پرتاب کند؛ در حالی که چانگ‌ای-۸ در سال ۲۰۲۸ برای انجام آزمایش‌هایی با هدف استفاده از منابع ماه در آماده‌سازی برای ایستگاه تحقیقاتی قمری به ماه پرتاب خواهد شد.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=80791
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها