مخالفت شورای امنیت با قطعنامه روسی درباره تسلیحات در فضا

0 33

شورای امنیت سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه با هدف جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضا را تصویب نکرد و مسکو و پکن در واکنش به این تصمیم، یادآور شدند که غرب مایل است هر نوع سلاحی را در فضا مستقر کند.

در همین رابطه بخوانید: روسیه علیه استارلینک در نبرد اوکراین

این قطعنامه ۹ رای لازم از ۱۵ رای کلی اعضا را کسب نکرد. روسیه، چین، الجزایر، گایان، اکوادور، موزامبیک و سیرالئون به این قطعنامه رای مثبت دادند. سوئیس رای ممتنع داد و آمریکا، فرانسه، بریتانیا، ژاپن، اسلوونی، جمهوری کره و مالت با آن مخالفت کردند.

واسیلی نبنزیا (Vasily Nebenzya)، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، بعد از رای‌گیری یادآور می‌کند: «قبلا ایالات متحده و متحدانش در شورای امنیت سازمان ملل به همه در مورد تعهد خود به فضای صلح‌آمیز اطمینان داده بودند. کشورهایی که از تصویب پیش نویس قطعنامه روسیه جلوگیری کردند، با این کار قصد خود برای ادامه نظامی کردن فضای خارج از زمین را تایید کردند.»

او در ادامه می‌گوید: «امروز، پس از اینکه آن‌ها نیت واقعی خود را برای ادامه نظامی کردن فضا و استقرار سلاح در آنجا را تایید کردند، دیگر تلاش‌ها برای توجیه اقدامات آن‌ها ریاکارانه است.»

شکاف بین اعضا سازمان ملل برای صلح آمیز کردن فضا

نبنزیا اضافه می‌کند: «نظامی کردن فضا توسط کشورهای غربی مستلزم اقدامات تحلیلی و واکنش مناسب از سوی روسیه است، اما مسکو همچنان به تعهدات بین‌المللی خود در این زمینه متعهد باقی خواهد ماند.»

شکاف بین اعضا سازمان ملل برای صلح آمیز کردن فضا 
شکاف بین اعضا سازمان ملل برای صلح‌آمیز کردن فضا

به گفته وی، البته روسیه به طور کلی از نتیجه رای‌گیری امروز خرسند است. زیرا مشخص شده شکاف بین کسانی که برای صلح‌آمیز کردن فضا تلاش می‌کنند و کسانی که راه را به سوی نظامی‌سازی آن هموار کرده اند، زیاد شده است.

این دیپلمات تاکید می‌کند: «امروز بالاخره آن‌ها خودشان را افشا کردند و نقاب‌های غربی کنار زده و چهره واقعی آن‌ها در برابر ما ظاهر شد. دلیل عدم حمایت شما از سند پیشنهادی ما پیش پا افتاده و ساده است و فقط می‌خواهید دست خود را آزاد بگذارید تا از فضا برای اهداف نظامی استفاده کنید و انواع سلاح‌ها را در آنجا قرار دهید.»

پس از مخالفت با پیش‌نویس قطعنامه فو کنگ (Fu Cong)، نماینده دائم جمهوری خلق چین، می‌گوید: «چین از قطعنامه پیشنهادی روسیه حمایت کرد. با این حال، به دلیل اختلاف در مواضع اعضای شورای امنیت، پیش‌نویس قطعنامه در رای‌گیری به تصویب نرسید. ما عمیقا از این موضوع ناامید شدیم.»

طبق گزارش‌ها آمریکا قصد دارد تجهیزات حفاظتی جدیدی را در فضا مستقر کند و دیگر برای ارتباطات، ناوبری و تهدیدات ردیابی به ماهواره‌های نظامی متکی نخواهد بود.

منبع namehnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=78655
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها