قمر مریخ از مقابل خورشید گذشت

تصاویر قمر سیاره مریخ با نام فوبوس (Phobos) که از مقابل خورشید گذشت روز هشتم فوریه در دوربین مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ادارهٔ کل ملی هوانوردی و فضا ناسا (NASA) ثبت شد.

مهندسان آزمایشگاه جی پی ال (JPL) ناسا ۶۸ تصویر از این خورشیدگرفتگی ناشی از رویت این قمر سیب‌زمینی شکل را در برابر خورشید ثبت کردند.

این تصاویر با استفاده از دوربین Mastcam-Z مریخ‌نورد ثبت شد. این دوربین یکی از دو تجهیزات تصویربرداری است که روی دیرک گردن‌مانند مریخ‌نورد استقامت نصب شده و اغلب برای ثبت مناظر گسترده از سیاره سرخ استفاده می‌شود.

اقمار مریخ

قمر فوبوس که در زبان یونانی باستان به معنی «هراس» است اولین بار در سال ۱۸۷۷ توسط اساف هال (Asaph Hall)، ستاره‌شناس آمریکایی، کشف شد. درواقع این قمر به اندازه سیارک است که چند کیلومتر بالاتر از سطح مریخ در مدار خود (به دور مریخ) می‌چرخد و به افتادن به سمت این سیاره ادامه می‌دهد. این قمر در نهایت باید به علت نیروهای گرانشی سیاره سرخ متلاشی شود.

فوبوس و دیگر قمر مریخ با نام دیموس (Deimos) تاریخچه شکل‌گیری مرموزی دارند. دانشمندان به‌طور حتم نمی‌دانند که این قمر از کمربند سیارک‌ها آمده، از برخوردها تشکیل شده یا از بقایای مواد به‌جا‌مانده در فضا از دوران اولیه منظومه شمسی است.

قمر مریخ از مقابل خورشید گذشت

تاکنون هیچ فضاپیمایی موفق به بازدید از قمر فوبوس نشده است اما چند فضاپیما در نزدیکی آن پرواز کرده‌اند. سازمان کاوش هوافضای ژاپن (JAXA) قصد دارد در سال ۲۰۲۶ ماموریت فضایی MMX را به قمر فوبوس ارسال کند. این ماموریت قصد دارد مقداری از خاک قمر یاد شده را به زمین بیاورد که ممکن است سرنخ‌های بیشتری درباره تاریخچه شکل‌گیری این قمر و همچنین درباره اتمسفر مریخ فراهم کند.

ماموریت مریخ‌نورد استقامت نیز به این تحقیقات کمک خواهد کرد، چراکه به دنبال یافتن نشانه‌هایی از وجود آب باستانی و شرایط قابل زیست در این سیاره است. ناسا و سازمان فضایی اروپا (ESA) قصد دارند در دهه ۲۰۳۰ ماموریتی فضایی برای نمونه‌برداری از مریخ و آوردن آنها به زمین ارسال کنند.

منبع irna