رصد شکوفایی جلبکی با ماهواره پیس

0 114

ناسا (NASA) فضاپیمای جدیدی را به فضا پرتاب کرده است که زمین را رصد خواهد کرد. ماهواره پیس (Pace) که روی ماهواره‌بر فالکون-۹ (Falcon-9) اسپیس‌ایکس (Space X) حمل شد اقیانوس‌ها و اتمسفر سیاره را بررسی خواهد کرد تا به دانش اقلیمی کمک کند.

این ماموریت ۹۴۸ میلیون دلاری پیش از سپیده‌دم از فلوریدا با حامل فالکون-۹ به سمت جنوب بر فراز اقیانوس اطلس حرکت کرد تا به مدار قطبی مهجور و کمتراستفاده‌شده‌ای برسد. این ماهواره دست‌کم سه سال از ارتفاع ۶۷۶ کیلومتری اقیانوس‌ها و همچنین جو را بررسی خواهد کرد و روزانه با دو ابزار علمی از کره زمین تصویربرداری می‌کند. ابزار سوم بررسی‌هایش را ماهانه انجام خواهد داد.

جرمی وردل (Jeremy Wordle)، دانشمند این پروژه، گفت: «این یک چشم‌انداز بی‌سابقه از سیاره مادری ما خواهد بود.»

این مشاهدات به دانشمندان کمک می‌کند تا طوفان و دیگر وضعیت‌های آب‌وهوایی سخت را بهتر پیش‌بینی کنند، تغییرات زمین همراه با افزایش دما را به طور دقیق نشان دهند و بهتر پیش‌بینی کنند که رشد بی‌رویه جلبکی یا اصطلاحا شکوفایی جلبکی زیان‌بار چه زمانی رخ می‌‌دهد.

رصد زمین با ماهواره‌ها

ناسا در حال حاضر بیش از ده‌ها ماهواره و ابزار رصد زمین در مدار دارد. اما پیس اصولا در مورد نحوه برهم‌کنش هواپخش‌های جوی از قبیل آلاینده‌ها و خاکستر آتشفشانی و حیات دریایی مانند جلبک‌ها و پلانکتون‌ها با یکدیگر شناخت بهتری ارائه می‌دهد.

کارن سنت جرمین (Karen St. Germain)، مدیر علوم زمینی ناسا، گفت: «پیس، در مقایسه با آنچه ماهواره‌های دیگر رصد می‌کنند، جنبه و گستره دیگری را به ما ارائه می‌دهد.»

ماهواره پیس
ماهواره پیس

پیس مخفف پلانکتون، آئروسل، ابر و اکوسیستم اقیانوس (Plankton, Aerosol, Cloud, Ocean Ecosystem)، پیشرفته‌ترین کاوشگری است که تاکنون برای بررسی زیست‌شناسی اقیانوس به فضا پرتاب شده است.

به گفته وردل، ماهواره‌های کنونی رصد زمین می‌توانند هفت یا هشت رنگ را رصد کنند. پیس ۲۰۰ رنگ را مشاهده خواهد کرد و این به دانشمندان امکان می‌دهد انواع جلبک‌ها در دریا و انواع ذرات موجود در هوا را شناسایی کنند.

دانشمندان انتظار دارند ظرف یک یا دو ماه بتوانند داده‌ها را دریافت کنند. ناسا در یکی دیگر از ماهواره‌های پیشرفته رصد زمین که قرار است امسال پرتاب شود، در حال همکاری با هند است. این ماهواره که نیسار (NISAR) نام دارد، برای بررسی اثر افزایش دما بر یخچال‌های طبیعی و دیگر سطوح یخی در حال آب شدن، از رادار استفاده خواهد کرد.

پروژه پیس ناسا به رغم تلاش‌های دولت ترامپ برای لغو آن، ادامه یافت. وردل پیش از پرتاب گفت: «این به قولی، سفری طولانی و عجیب بود.»

منبع citna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=76913
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها