سه ماهواره ایرانی برای اولین بار به طور همزمان با ماهواره‌بر بومی به فضا پرتاب شدند

0 173

سه ماهواره ایرانی ۸بهمن همزمان با ماهواره بر سیمرغ به فضا پرتاب شدند و با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری قرار گرفتند. این اولین بار است که سه ماهواره داخلی به طور همزمان با یک ماهواره‌بر بومی در مدار قرار می‌گیرند.

در همین رابطه بخوانید: دوره آموزشی آشنایی با صنعت فضایی ایران و جهان

ماهواره‌بر سیمرغ که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است، ماهواره مهدا و دو نانو ماهواره کیهان ۲ و هاتف ۱ را از پایگاه امام خمینی با موفقیت در مدار بیضوی با ارتفاع کمینه ۴۵۰ کیلومتر و ارتفاع بیشینه ۱۱۰۰ کیلومتری زمین تزریق کرده است.

ماهواره‌های مهدا، کیهان و هاتف

ماهواره مهدا ماهواره‌ای تحقیقاتی است که مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمایش آن در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده است. مهدا، یک ماهواره ۳۲ کیلوگرمی از سری ماهواره‌های سبک‌وزن بوده که به منظور آزمایش زیرسامانه‌های توسعه‌یافته ماهواره‌ای طراحی و ساخته شده‌ است. ماموریت اصلی این ماهواره، بررسی صحت عملکرد ماهواره‌بر سیمرغ در تزریق چندگانه محموله‌های فضایی در مدار پایین زمین و ارزیابی عملکرد برخی از طراحی‌های جدید و قابلیت اطمینان فناوری‌های بومی در فضا است.

ماهواره‌های مهدا، کیهان و هاتف
ماهواره‌های مهدا، کیهان و هاتف

نانوماهواره‌های کیهان ۲ نیز توسط شرکت صنایع الکترونیک ایران طراحی و آماده پرتاب شده‌اند. نانو ماهواره کیهان ۲، از سری ماهواره‌های مکعبی با وزن کمتر از ۱۰ کیلوگرم است که برای اثبات فناوری موقعیت‌یابی فضاپایه طراحی و ساخته شده است و امکان تعیین موقعیت را به صورت بومی و مستقل از سامانه‌های موقعیت‌یابی جهانی، برای گیرنده‌های زمینی فراهم می‌کند. در این ماهواره، از زیرسامانه تعیین و کنترل وضعیت به منظور نشانه‌روی پایدار و دقیق به سمت زمین، استفاده شده است.

نانو ماهواره هاتف ۱ نیز از سری ماهواره‌های مکعبی شرکت صنایع الکترونیک ایران با وزن کمتر از ۱۰ کیلوگرم به منظور اثبات فناوری مخابرات باند باریک با کاربرد اینترنت اشیا است. این ماهواره به عنوان نسخه آزمایشی اول از مجموعه ماهواره‌های منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی به فضا پرتاب شده است.

حامل سیمرغ با ۸۷ تن جرم یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای است که ۲۶.۵ متر دارد و می‌تواند ۳۵۰ کیلوگرم محموله را به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری زمین حمل کند. مراحل اول و دوم این ماهواره‌بر از دی‌نیتروژن تتراکسید (N2O4) و دی‌متیل‌هیدرازین نامتقارن (UDMH) و مرحله سوم آن از سوخت جامد استفاده می‌کند.

منبع mehrnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=76815
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها