آغاز فرآیند تجاریسازی تصاویر ماهواره سنجشی خیام
احمد سلیمانی، نماینده تجاریسازی پژوهشگاه فضایی ایران اظهار کرد: «یکی از اتفاقات مثبت طی چند ماه گذشته در پژوهشگاه فضایی ایران، بحث توسعه کاربردپذیری و تسریع فرآیند تجاریسازی تصاویر سنجشی ماهواره خیام است.»
او تصریح کرد: «تصاویر ماهواره خیام باید دوره گذاری را طی میکرد تا بتواند در سطح سازمانها و مجموعههای دولتی و خصوصی، توانمندیهای خود را ارائه دهد؛ به این معنا که این ماهواره در چه گسترهای قادر به پوشش است و در چه طیف حوزههای کاری مانند حوزه محیط زیست یا کشاورزی قادر به پوششدهی است.»
در همین رابطه بخوانید: اولین تصاویر ماهواره خیام منتشر شد+ویدئو
سیلمانی خاطرنشان کرد: «امروز خیام به مرحلهای رسیده که قادر است بحث تجاریسازی و توسعه بازار فروش خود را بهصورت رقابتی پیگیری کند و در همین راستا لینک دسترسی به تصاویر به خیام در سایت پژوهشگاه فضایی ایران فعال شده است و ما میخواهیم با تعامل مثبت در توسعه بازار فروش تصاویر خیام، نیازمندیهای تمام صنایع و سازمانها و حتی مجموعههای تخصصی مثل شرکت ملی مس ایران را پوشش دهیم؛ چراکه یکی از نیازمندیهای شرکت ملی مس، پایش دقیق گستره معادن مس کشور برای توسعه استخراج است.»
کاربرد تصاویر خیام
نماینده تجاریسازی پژوهشگاه فضایی ایران متذکر شد: «تلاش داریم برای تمامی طیفها از جمله وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیطزیست تعامل مثمرثمری داشته باشیم؛ امروز بهصورت بالفعل با وزارت جهاد کشاورزی برای محدوده سطح کشت محصولات قرارداد داریم تا این اطلاعات را تجمیع کرده و در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهیم. بدین ترتیب آنها میتوانند به هیئت دولت گزارش دقیقی ارائه دهند و در نتیجه، برنامهریزیهای صحیحی در بحث صادرات و واردات این نوع محصولات داشته باشند.»
او ادامه داد: «همچنین در حال تعامل با سازمان محیطزیست هستیم تا بتوانیم نیازهای فناورانه سازمان محیطزیست را در بحث پایش تالابها و میزان سطح آب پشت سدهای کشور داشته باشیم؛ چراکه یکی از نیازمندهای کشور، تخمین دقیق آب پشت سدهای کشور است تا از این طریق، وزارت نیرو در فصول گرم سال، یک برنامهریزی مناسب و منسجمی برای کنترل و مدیریت سطح آب مصرفی کشور داشته باشد.»
به گفته او نیازمندیهای محیط زیست در حوزههای مختلفی از جمله پایش مراتع، جنگلخواری، تغییر اراضی کشاورزی و … است و یکی از رویکردهای مثبت پژوهشگاه فضایی ایران این است که تمام نیازمندیهایی که بالفعل در مجموعهها و سازمانها وجود دارد را پوشش دهد.
سلیمانی گفت: «امروز در بازارهای دنیا تصاویر ماهوارهای به صورت کیلومترمربعی با قیمت دلاری خرید و فروش میشود در همین راستا ما میتوانیم یک بازار رقابتی با قیمتهای خارجی ایجاد کنیم تا به لحاظ قیمتی برای مصرفکنندگان توجیه اقتصادی نیز داشته باشد؛ بنابراین قصد نداریم که موضوع بازایابی و فروش تصاویر را فقط خودمان جلو ببریم، بلکه میخواهیم رقابت تجاری از لحاظ قیمت در فروش تصاویر خیام برای خود ایجاد کنیم تا طرفهای مقابل نیز یک اشتیاقی برای خرید داشته باشند.»
سلیمانی در پایان گفت: «یک سال است که از عمر ماهواره خیام میگذرد و این ماهواره براساس طول عمر چندین ساله طراحی و به فضا پرتاب شده است؛ در این یک سال، فرایند تثبیت، ایجاد زیرساختها، توسعه تصاویر و آرشیوبندی را انجام دادیم و امروز آرشیوبندیهای ما به حدی رسیده که قادر است نیازمندیهای سازمانها و مجموعههای مختلف را پوشش دهد.»