تحولات جدید فضایی در سال ۲۰۲۴

0 59

سال ۲۰۲۳ برای صنعت فضایی سالی مهیج بود، اما سال ۲۰۲۴ شگفت‌انگیزتر هم خواهد شد. سال جاری میلادی برای بسیاری از شرکت های فضایی سال دشواری بود؛ بااین‌همه سال ۲۰۲۳ برخی بادهای موافق یا عوامل حمایتی را ایجاد کرد که به گمان ما موجب می‌شود سال آینده سالی پر از رویداد باشد.

در همین رابطه بخوانید: مهم‌ترین ماموریت‌های فضایی ۲۰۲۳

آزمایش های بیشتر استارشیپ

شرکت اسپیس‌ایکس سالی مهم و تاریخی را پشت سر گذاشت، نه تنها به این علت که نزدیک به ۱۰۰ پرتاب با حامل‌های فالکون ۹ (Falcon 9) و فالکون هوی (Falcon Heavy) انجام داد، بلکه توانست حامل فضایی استارشیپ (Starship) را نه یک بار بلکه دو بار پرتاب کند. لازم به ذکر است که استارشیپ قوی‌ترین وسیله پرتابی ساخته‌شده است.

اولین پرتاب در آپریل و دومی نوامبر انجام شد. البته، هیچ‌کدام نتوانستند ماموریت را کامل کنند، اما به‌نوعی هر دو موفق در نظر گرفته می‌شوند. علت این مسئله تا حدی مربوط به فرهنگ بهبود سریع سخت‌افزاری اسپیس‌ایکس است. این شرکت در فاصله شش ماهه بین دو پرتاب زیرساخت‌های زمینی و وسیله پرتابی خود را بهبود بخشید.

انتظار می‌رود در سال پیش رو شاهد بهبودهای بیشتر و حتی هماهنگی آزمایشی بالاتر باشیم. چه بسا بتوانند طرح پروازی مدار کامل را انجام دهند.

تلاش شرکت های فضایی برای فرود روی ماه
فرود روی ماه

به‌علاوه سال ۲۰۲۴ مملو از آزمایش‌های جالب و تولیدها و تحولات جدید از سایر شرکت‌هایی است که می‌خواهند سهمی از بازار پرتاب داشته باشند. به‌طور خاص در انتظار اولین پرتاب‌ها از شرکت‌های آمریکایی مانند بلو اوریجین (Blue Origin)، راکت لب (Rocket Lab) و سیرا اسپیس (Sierra Space) هستیم. همچنین انتظار می‌رود دومین پرواز آزمایشی حامل RS1 از شرکت ABL اسپیس سیستمز (ABL Space Systems) نیز انجام شود.

ماموریت‌های تاریخی فرودگر ماه

شرکت‌های خصوصی‌ هم در سال جدید تلاش می‌کنند فضاپیماهایی را روی سطح کره ماه فرود آورند. در این بین نام شرکت‌های آمریکایی مانند آستروبوتیک (Astrobotic)، انتوییتو ماشین (Intuitive Machines) و فایرفلای ایرواسپیس (Firefly Aerospace) به چشم می‌خورد. تا کنون تنها چهار کشور موفق به فرود آوردن فضاپیما روی ماه شده‌اند؛ بنابراین حتی اگر فقط یک شرکت (خصوصی) در این زمینه موفق شود، اقدامی تاریخی به حساب می‌آید.

سال ۲۰۲۴ با پرتاب‌های شرکت اینتوییتو ماشین و آستروبوتیک شروع خواهد شد. احتمال دارد هر دوی این شرکت‌ها در هفتۀ سوم فوریه پرتاب خود را انجام دهند. فایرفلای نیز قصد دارد در سه ماهه سوم سال آینده در این زمینه تلاش کند و فرودگر بلو گست (Blue Ghost) را پرتاب کند.

عملیات پیشرفته ماهواره‌ای

در یک نگاه کلی، بخش زیادی از استارتاپ‌های فضایی علاقه دارند با ماهواره‌های خود در فضا مانور بدهند. به این کار «عملیات ملاقات و مجاورت» (RPO) می‌گویند و زمانی انجام می‌شود که دو فضاپیما به‌طور عمدی برای تعامل با یکدیگر مانور بدهند. یکی دیگر از حوزه‌های داغ عملیات ماهواره‌ای نیز دربردارنده تولید در فضا و ورود مجدد ماهواره‌ است.

انتظار می‌رود سال آینده شاهد اقدامات بیشتری از سوی استارتاپ‌های فضایی برای اثبات و نمایش قابلیت‌های پیشرفته ماهواره‌ای در فضا باشیم.

منبع irna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=76472
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها