داغ‌ترین جرم کیهانی چیست؟

0 55

در بیشتر موارد، جهان یک مکان نسبتا سرد معرفی شده و میانگین دمای کیهان منفی ۲۷۰ درجه سانتیگراد است. فضا به قدری خالی بوده که با وجود ستارگان بی‌شمار، دمای آن به شدت پایین است. با این حال، همه جای کیهان به این شدت سرد نیست. می‌خواهیم بدانیم داغ‌ترین جرم شناخته‌شده در کیهان چیست؟

بالاترین دما در فضا

اگرچه برای سرد بودن هرچیزی، محدودیتی وجود دارد و سردترین دما «صفر مطلق» نامیده می‌شود، اما عملا هیچ محدودیتی برای گرم بودن یک چیز وجود ندارد. ابرنواخترها داغ‌ترین اجرام شناخته‌شده در جهان هستند که می توانند به دمای بیش از ۱۰۰ میلیارد درجه برسند.

یک ابرنواختر نمایانگر لحظه‌های پایانی زندگی یک ستاره عظیم است که در آن گرانش ستاره باعث رُمبش آن می‌شود و ستاره دچار انفجار بزرگ درونی شده و در خود فرو می‌ریزد. ابرنواخترها همچنین از پرانرژی‌ترین و درخشان‌ترین رویدادهای کیهان هستند. یک ابرنواختر می‌تواند انرژی بیشتری نسبت به کل کهکشان آزاد کند و از مجموع میلیاردها ستاره درخشان‌تر شود.

بالاترین دما در فضا
ابرنواختر

بالاترین دما در یک آزمایشگاه

جالب است بدانید که داغ‌ترین دمای ثبت‌شده در کیهان درست اینجا روی زمین در آزمایشگاه‌های علمی بوده است. بالاترین دما در برخورددهنده بزرگ هادرونی (LHC) سرن (CERN) در سوئیس ثبت شد. در سال ۲۰۱۲، دانشمندان موفق شدند دمایی نزدیک به ۱۰ تریلیون درجه فارنهایت تولید کنند که بسیار بیشتر از دمای داغ‌ترین ابرنواختر است. دمای تولیدشده در سرن حدود ۳۰ برابر داغ‌تر از هسته خورشید بود.

بالاترین دمایی که تاکنون وجود داشته است

دلیل اینکه برخورددهنده بزرگ هادرونی چنین دماهای بالایی را تولید می‌کند این است که دانشمندان در تلاشند تا شرایطی را که در طی انفجار بزرگ ایجاد شده است را بازسازی کنند. جهان در مقایسه با نخستین روزهای پیدایش ممکن است سردتر باشد، اما همه چیز همیشه اینطور نبوده است. در اولین لحظه انفجار بزرگ، دما احتمالا به ۱۸۰ میلیون تریلیون تریلیون درجه فارنهایت رسیده است. دما در مدت ۱۰۰ ثانیه نخست، به حدود ۱۸۰ میلیارد درجه فارنهایت کاهش یافت.

منبع worldatlas
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=76360
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها