درآمد ۴۰۰ میلیون دلاری عربستان از صنعت فضایی تنها در یک سال

0 129

صنعت فضایی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ به درآمد بی‌سابقه ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۳۰ به ۷۳۸ میلیارد دلار نیز برسد. گزارش کمیسیون ارتباطات، فضا و فناوری عربستان سعودی، با یک چشم‌انداز خوش‌بینانه پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد فضایی جهانی تا سال ۲۰۳۰ به ۷۳۸ میلیارد دلار می‌رسد. این در حالی است که ارزش آن در سال ۲۰۲۲ معادل ۴۶۴ میلیارد دلار بود.

در همین رابطه بخوانید: اولین زن فضانورد عرب به فضا رفت

طبق گزارش مذکور اقتصاد فضایی با پیش‌بینی‌هایی که نشان‌دهنده میانگین ارزش سالانه ۲.۲ میلیارد دلاری از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ است، فرصت‌های فراوانی را ارائه می‌کند.

یکی از جنبه‌های جدایی‌ناپذیر این رشد، توسعه قابلیت‌های مستقل برای فضاپیماها خواهد بود. این گزارش همچنین پیش‌بینی می‌کند بازار تولید ماهواره‌های کوچک تا سال ۲۰۳۰ به ارزش ۶۸ میلیارد دلار در منطقه برسد.

رشد اقتصاد فضایی در خاورمیانه و جهان

علاوه بر این، خاورمیانه در آستانه پرتاب تقریبا ۱۴۸ ماهواره تا سال ۲۰۳۰ است که فرصت بازاری بالقوه را ایجاد خواهد کرد. با این حال طبق این گزارش، یک بازار جهانی بسیار رقابتی، همراه با افزایش هزینه‌های حمایتی، می‌تواند به طور بالقوه مانع رشد این بخش شود. برای مقابله با این چالش‌ها و کاهش موانع، این گزارش توانمندسازهای کلیدی مانند ایجاد یک صندوق بخش فضایی برای بازیگران محلی، برنامه‌های تشویقی و طرح‌های ارتقای مهارت را پیشنهاد می‌کند.

رشد اقتصاد فضایی در خاورمیانه و جهان
خاورمیانه

گزارش مذکور ظرفیت توسعه و بهره‌برداری از یک پایگاه فضایی ملی و بومی‌سازی عملیات پرتابگرهای کوچک را به عنوان برخی از بهترین فرصت‌ها در این حوزه می‌داند.

علاوه بر این، مشارکت با شبکه‌های زمینی برای میزبانی آن‌ها، فرصتی کلیدی در این بخش است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰  به ارزش ۵ میلیارد دلار در سراسر جهان برسد.

یکی دیگر از حوزه‌هایی که این گزارش به آن اشاره می‌کند، فناوری نسل ششم است که در صورت پیاده‌سازی در عربستان سعودی، انتظار می‌رود ارزش قابل‌توجهی معادل ۴۵.۵ میلیارد دلار تولید کند. این گزارش همچنین بر پتانسیل بازار گردشگری فضایی تاکید دارد و پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۳۰ به ۶۰۰ میلیون دلار برسد.

در مقیاس جهانی، سرمایه‌گذاری دولتی در فضا در سال ۲۰۲۲ در ۸۶ کشور به ۱۰۰ میلیارد دلار رسید. در خاورمیانه، ۹ کشور مجموعا ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کردند.

منبع satelliteprome
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=76261
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها