اولین زن فضانورد عرب به فضا رفت

اولین زن فضانورد عرب همراه با سه فضانورد دیگر به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفت. این دومین ماموریت تماما خصوصی ناسا بود که شرکت‌های آمریکایی اسپیس‌ایکس و اکسیوم‌اسپیس (Axiom Space) با موفقیت آن را پرتاب کردند تا دو آمریکایی و دو عربستانی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسانند.

ریحانه برناوی (Rayyanah Barnawi)، اولین زن فضانورد عرب، محقق زیست‌پزشکی است و مدرک کارشناسی خود را در علوم زیست‌پزشکی از دانشگاه اوتاگو (Otago University) نیوزیلند اخذ کرده است. او همچنین تحصیلاتش در مقطع کارشناسی ارشد را در همین رشته در دانشگاه الفیصل ریاض (Riyadh’s Alfaisal University) عربستان به پایان رساند.

وی بیش از ۹ سال سابقه فعالیت در تحقیقات سلول‌های بنیادی سرطان دارد و در طول مدت حضورش در ایستگاه فضایی مسئول انجام آزمایش‌هایی در همین رابطه خواهد بود.

در همین رابطه بخوانید: مراحلی که باید برای فضانورد شدن طی کرد

ریحانه برناوی اولین فضانورد زن عرب
خدمه ماموریت Ax-2

ماموریت Ax-2 اسپیس‌ایکس

در ماموریت مذکور موسوم به Ax-2 چهار سرنشین کپسول دراگون (Dragon) اسپیس‌ایکس پس از اتصال به ایستگاه، به مدت ۱۰ روز در این پایگاه بین‌المللی حضور خواهند داشت تا بیش از ۲۰ آزمایش مربوط به علم و فناوری را در حوزه‌های مختلف انجام دهند.

پگی ویتسون (Peggy Whitson)، فرمانده عملیات و فضانورد بازنشسته ناساست که پیش‌تر حدود ۶۶۵ روز را در فضا گذرانده بود و از این حیث در میان زنان فضانورد، رکورددار به‌ حساب می‌آید. سه سرنشین دیگر عملیات Ax-2 فضانوردان حرفه‌ای نیستند.

منبع khabaronline sharghdaily