چین رقابت خود را با ایلان ماسک به مدار جدیدی می‌برد

0 58

شرکت علوم و صنعت هوافضای چین قصد دارد بزودی اولین ماهواره یک منظومه ماهواره‌ای را پرتاب کند. این منظومه ماهواره‌ای تا سال ۲۰۳۰ سیصد ماهواره در مدار VLEO خواهد داشت و برای خدمات ارتباطی و سنجش از دور استفاده خواهد شد.

به گفته کارلا فیلوتیکو (Carla Filotico)، مدیر عامل اسپیس‌تک پارتنرز (SpaceTec Partners) انگلستان، دسترسی به VLEO آسان‌تر است و زباله‌های فضایی کمتری نسبت به مدارهای بالاتر دارد؛ ماهواره‌های VLEO (سرواژه Very low Earth orbit) به زمین نزدیک‌تر هستند و بنابراین می‌توانند تصاویر بهتری ارسال کنند و ارتباط سریع‌تری با اشیای روی زمین داشته باشند. مدار VLEO ارتفاعات زیر ۴۰۰ کیلومتر را در برمی‌گیرد و کاربردهای متعددی از جمله رصد زمین، آب‌وهوا، مخابرات و اینترنت دارد.

این مدار یکی از جدیدترین جبهه‌ها در مسابقه فضایی است که کشورها و میلیاردرها را در برابر یکدیگر قرار می‌دهد تا سهمی از فناوری آینده را به دست آورند. ماهواره‌های نسل جدید کوچک‌تر و ارزان‌تر بوده و می‌توانند خدمات سریع‌تری ارائه دهند. به گفته کارشناسان این بخش هنوز در مراحل اولیه خود است، اما این ظرفیت را دارد که درآمد زیادی داشته باشد.

رقابت‌ چین و ایلان ماسک

چین به شرکت اسپیس‌ایکس اجازه نمی‌دهد از طریق ماهواره‌های استارلینک (Starlink) به کاربران چینی خدمات اینترنتی ارائه بدهد. دولت این کشور سال‌هاست از استارت‌آپ‌های چینی پرتاب حامل‌ فضایی حمایت می‌کند تا در نهایت با اسپیس‌ایکس رقابت کنند.

ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌ایکس
ماهواره‌های استارلینک

به گفته پیر لیونت (Pierre Lionnet)، مدیر عامل یورواسپیس (Eurospace)، اسپیس‌ایکس ماهواره‌های چینی را پرتاب نمی‌کند و استارلینک در چین فعال نیست. برای این کار به مجوزهای محلی نیاز است و چین آن‌ها را صادر نمی‌کند.

در همین حال رسانه‌های دولتی چین از روابط استارلینک با ارتش ایالات متحده انتقاد کرده‌اند.

این امر در تضاد با رابطه دوستانه شرکت تسلا (Tesla) تحت مدیریت ایلان ماسک (Elon Musk)  با دولت چین است. کارخانه تسلا در شانگهای چین حدود نیمی از تولید جهانی تسلا را تشکیل می‌دهد.

به گفته فیلوتیکو، چین جاه‌طلبی خود را فقط به ماهواره‌های VLEO محدود نمی‌کند. پروژه‌های رقابتی دیگر این کشور شامل استقرار ماهواره‌ها در مدار لئو (LEO) و توسعه نسخه جدید حامل فضایی لانگ مارچ (Long March) است که می‌تواند با حامل استارشیپ (Starship) اسپیس‌ایکس رقابت کند.

منبع bnnbloomberg
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=76252
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها