ماهواره‌های راداری اجسام متحرک روی زمین را رهگیری می‌کنند

0 534

شرکت آمریکایی آمبرا قصد دارد مجموعه‌ای از ۶ ماهواره تصویربرداری رادار دریچه مصنوعی با وضوح بالا بسازد که اجسام متحرک روی زمین مانند وسایل نقلیه را رهگیری می‌کند. این رادار با ارسال و دریافت امواج راداری، تصاویر دو بعدی و سه بعدی از سطوح مختلف تهیه می‌کند. ماهواره‌های مجهز به رادار دریچه مصنوعی در مقایسه با ماهواره‌های اپتیکال، امکان تصویربرداری در همه نوع شرایط آب‌و‌هوایی و در همه ساعات شبانه‌روز را دارند.

در همین رابطه بخوانید: دانلود تصاویر ماهواره‌ای با کیفیت

از آنجا که ماهواره‌های راداری برای ردیابی اهداف متحرک به عنوان اولویت اصلی وزارت نیروی هوایی آمریکا بوده، این سازمان کمک مالی به ارزش ۱.۲۵ میلیون دلار به آمبرا (Umbra) اعطا کرده است.

ارتش ایالات متحده برای چندین دهه از هواپیماهای مجهز به رادار جی‌استارز (JSTARS) برای تمایز بین اهداف در برابر اغتشاش زمینی استفاده می‌کرد. اغتشاش زمینی بر اثر بازتاب سیگنال‌ها از زمین یا اجسام روی زمین در یک رادار هوایی ایجاد می‌شود.

رهبران نیروی هوایی و فضایی آمریکا در سال ۲۰۲۱ برنامه‌هایی را برای همکاری با جامعه اطلاعاتی ایالات متحده برای پیگیری قابلیت ردیابی هدف مبتنی بر فضا برای جایگزینی JSTARS مطرح کردند. این هواپیماها به خدمه زیادی نیاز دارند و هنگام پرواز بر فراز مناطق جنگی در برابر موشک‌های پدافند هوایی دشمن آسیب‌پذیر هستند.

فناوری رادار دریچه مصنوعی (SAR)

در فناوری رادار دریچه مصنوعی که برای افزایش قدرت تفکیک مکانی تصاویر سنجنده‌های راداری به کار گرفته می‌شود، حرکت ماهواره برای افزایش مدت‌ زمان رصد به‌ صورت تحلیلی استفاده می‌شود. بدین ترتیب مسئله محدودیت طول آنتن که تعیین‌کننده قدرت تفکیک مکانی در سنجنده راداری است، حل می‌شود.

فناوری رادار دریچه مصنوعی
فناوری رادار دریچه مصنوعی

در نتیجه در سنجنده‌های رادار دریچه مصنوعی، پالس امواج الکترومغناطیسی به‌‌ طور متوالی به اهداف ارسال می‌شود و بازتاب آن به‌ صورت یکنواخت دریافت می‌گردد. با حرکت ماهواره، مکان آنتن نسبت به هدف تغییر می‌کند که با پردازش و تلفیق داده‌های ثبت‌‌شده متوالی، تصاویری با قدرت تفکیک مکانی بیشتر ایجاد می‌شود.

همچنین تلفیق منظم داده‌‌های دریافتی، معادل دهانه مجازی آنتنی بوده که ابعاد آن بیشتر از ابعاد فیزیکی آنتن سنجنده است. فنلاند اولین کشوری بود که برای اولین بار اقدام به توسعه یک منظومه ماهواره‌ای SAR کرد. انتظار می‌رود بازار داده‌های ماهواره‌ای SAR تا سال ۲۰۲۴ نرخ رشد سالیانه ۱۰.۳ درصدی را داشته باشد.

منبع spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75624
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها