گام‌های جدید در یکپارچه‌سازی محموله‌های ماهواره‌

0 195

شرکت آمریکایی ایروسپیس کورپوریشن با ماموریت اسلینگشات-۱ نشان می‌دهد که استانداردهای باز و رابط‌های عمومی چگونه می‌توانند به تسهیل یکپارچه‌سازی و عملیات ماهواره کمک کنند. محموله‌های اسلینگشات-۱ از طریق یک رابط استاندارد یکپارچه شده‌اند و طیف وسیعی از فناوری‌های جدید را قادر می‌سازد تا با انعطاف‌پذیری و سازگاری بیشتر به یکدیگر متصل شوند.

در همین رابطه بخوانید: پیش‌بینی زلزله توسط ماهواره

ماهواره اسلینگشات-۱ (Slingshot-1) یک ماهواره مکعبی با ابعاد 12U است که در سال ۲۰۲۲ توسط حامل فضایی لانچر وان (LauncherOne) شرکت آمریکایی ویرجین اوربیت (Virgin Orbit) به فضا پرتاب شد. 1U با ابعاد ۱۰*۱۰*۱۰ سانتی‌متری کوچک‌ترین عضو خانواده ماهواره‌های مکعبی به شمار می‌آید. اسلینگشات-۱ میزبان ۱۹ محموله بوده که ۱۶ عدد از آن‌ها توسط ایروسپیس کورپوریشن تامین مالی شده‌اند.

معماری ماژولار و فناوری‌های مستقل این ماموریت می‌تواند با امکان ارتقا یا جایگزینی موثرتر اجزای درون‌برد در صورت نیاز، چابکی، انعطاف‌پذیری و طول عمر فضاپیما را افزایش دهد.

محموله‌های اسلینگشات-۱

محموله‌های آزمایشی عبارتند از سامانه کنترل وضعیت ماژولار ورتیگو (Vertigo)، فرستنده GPS بلینکر (Blinker) برای مدیریت ترافیک فضایی، رانش پراکسید هیدروژن هایپر (Hyper) و لیزرکام (LaserComm) که نسل بعدی ارتباط لیزری فضا به زمین است.

محموله‌های اسلینگشات-۱
محموله‌های اسلینگشات-۱

رابط ماژولار هندل (Handle) این یکپارچگی سریع را امکان‌پذیر کرده است. این رابط ماژولار اتصال و اجرا (Plug-and-Play) به محموله‌ها اجازه می‌دهد تا از باس ماهواره (پلتفرم میزبان محموله‌ها) انرژی بگیرند و با ماهواره و سایر محموله‌ها ارتباط برقرار کنند.

پلتفرم اسلینگشات از معماری سوئیچ اترنت (Ethernet) ست‌کت۵ (SatCat5) استفاده می‌کند که می‌تواند به طور همزمان توان عملیاتی بالا و مصرف کم را ارائه دهد. این ماموریت همچنین قابلیت سوئیچ اترنت ست‌کت۵ ماژول هندل را نشان خواهد داد که امکان ارتباط بین محموله‌ها را با استفاده از ابزارهای تجاری و کد منبع باز از اکوسیستم گسترده اترنت فراهم می‌کند. سوییچ اترنت دستگاهی است که ارتباط بین کامپیوترهای متصل به خود را برقرار می‌کند.

الکساندر اوتر (Alexander Utter)، رهبر پروژه ست‌کت۵، گفت: «تاکنون، محموله‌ها باید با یک باس اختصاصی خاص طراحی می‌شدند. ما هندل را به عنوان یک رابط جهانی طراحی کردیم که به عنوان یک لایه عایق بین محموله و باس عمل می‌کند. به این ترتیب، محموله‌ها را می‌توان مستقل از هر گونه مشخصات باس توسعه داد.»

اسلینگشات-۱ برای دفاع سایبری، به استارشیلد (Starshield) مجهز است که با شناسایی نشانه‌های نفوذ سایبری، از فضاپیما در برابر حمله‌های سایبری محافظت می‌کند. استارشیلد از یادگیری ماشینی و روش‌هایی مثل تجزیه‌وتحلیل پیشرفته با قابلیت شناسایی انواع جدید حمله‌ها استفاده می‌کند. اگر حمله‌ای شناسایی شود، استارشیلد می‌تواند به طور خودکار برای جلوگیری یا توقف گسترش حمله مداخله کند و به اپراتورهای روی زمین راه‌هایی برای بازیابی ماموریت بدهد.

منبع spacenews linkedin wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75579
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها