برنامه‌های فضایی کلان ایران برای ۱۰ سال آینده اعلام شد+لینک

7 3,971

سازمان فضایی ایران برنامه‌های فضایی کلان کشور را با دو سال تعویق اعلام کرد. طبق تصمیمات این سازمان، از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۱۰، کشور برنامه‌های زیادی طی این ۱۰ سال در بخش فضایی خواهد داشت که یکی از آن‌ها احداث پایگاه ملی پرتاب‌های فضایی است.

از میان ماموریت‌های کلان سازمان فضایی می‌توان به ایفای نقش قطب منطقه‌ای در توسعه فناوری‌های فضایی و ارائه خدمات پرتاب‌های فضایی با اتکا بر توسعه توانمندی‌های بومی، طرح‌ریزی و اجرای ماموریت‌های فضایی در راستای بهره‌مندی شهروندان، کسب‌وکارها، دستگاه‌های اجرایی و حاکمیت از فناوری‌های به روز و کارآمد اشاره کرد. برای دریافت فایل کامل برنامه کلیک کنید.

همچنین تامین نیازمندی‌های کشور در حوزه زیرساخت‌ها و خدمات فضایی با هدف کاهش ریسک خدمات، تضمین مزیت‌ها و رفع گلوگاه‌ها، توسعه بسترهای لازم در ارائه و استفاده از کاربردها و خدمات فضایی به روز، کارآمد و قابل رقابت در سطح منطقه از جمله ماموریت‌های کلان در حوزه فضایی کشور است.

برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی ایران

بخش دیگر ماموریت‌های کلان حوزه فضایی، تامین نیازمندی‌های کشور در حوزه زیرساخت‌ها و خدمات فضایی با هدف کاهش ریسک خدمات، تضمین مزیت‌ها و رفع گلوگاه‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد.

برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی ایرانتوسعه متوازن زنجیره ارزش صنعت فضایی با رویکرد ارتقای شاخص‌های تجاری و اقتصادی بخش فضایی کشور، ایجاد و توسعه ابزارهای قانونی، مقرراتی و ساختاری در راستای جذب و به‌کارگیری منابع مالی و فنی در جهت ارتقای بخش فضایی کشور با تاکید بر بهره‌مندی از قابلیت‌های بخش خصوصی دانش‌بنیان و گسترش متوازن دانش، علوم و اکتشافات فضایی در کشور بخش دیگری از ماموریت‌های کلان حوزه فضایی ایران است.

بومی‌سازی و تثبیت فناوری‌های فضایی مورد نیاز جهت طراحی، ساخت، پرتاب و بهره‌برداری عملیاتی ماهواره سنجش‌ از دور اپتیکی با وضوح تصویر بهتر از ۵ متر چند طیفی و ۲۰۵ متر تک طیفی در کلاس و استانداردهای جهانی، بومی‌سازی و تثبیت فناوری‌های فضایی موردنیاز جهت طراحی، ساخت، پرتاب و بهره‌برداری عملیاتی ماهواره سنجش‌ از دور راداری با وضوح تصویر بهتر از ۱۰ متر در کلاس و استاندارد جهانی از جمله اهداف مهم صنعت فضایی به شمار می‌رود.

از اهداف دیگر این برنامه می‌توان حضور عملیاتی در مدار زمین آهنگ و بومی‌سازی فناوری‌های موردنیاز جهت طراحی، ساخت، پرتاب و بهره‌برداری ماهواره مخابراتی در این مدار با هدف پوشش نیازهای ارتباطی کشور، احداث پایگاه ملی پرتاب‌های فضایی جهت دستیابی به طیف گسترده‌ای از مدارهای زمین اعم از خورشید آهنگ و زمین آهنگ، توسعه و شبکه‌سازی ایستگاه‌های زمینی چندمنظوره جهت کنترل ماهواره و بهره‌برداری از داده‌های فضایی را نام برد.

توسعه علوم، اکتشافات و زیست فضایی بر اساس طراحی، ساخت و پرتاب محموله‌های اکتشافی و حامل موجود زنده جهت اشراف و تسلط بیشتر بر قلمرو فضا و تکمیل زنجیره علوم، فناوری‌ها و خدمات فضایی و توسعه خدمات فضاپایه در حوزه‌های کشاورزی، معدن، هواشناسی، مدیریت بحران و بالای طبیعی، نفت و گاز و انرژی مدیریت شهری، محیط‌زیست، اینترنت اشیا و ارتباط مناطق دورافتاده و صعب‌العبور از دیگر هدف‌هایی است که در برنامه ۱۰ سال فضایی کشور دنبال می‌شود.

در راستای دستیابی به اهداف ۱۰ ساله صنعت فضایی، سیاست‌های کلانی نیز اتخاذ شده است که از میان آن می‌توان به برنامه‌ریزی متمرکز و راهبری یکپارچه و اولویت محور اجرای برنامه‌های فضایی، توسعه و تکمیل زیست‌بوم نوآوری فضایی کشور، ارتقای توانمندی در فناوری‌های فضایی با اولویت فناوری‌های کلیدی و مولدسازی و عملیاتی‌سازی حداکثری فناوری‌های بومی توسعه‌یافته با تاکید بر مشارکت حداکثری بخش خصوصی دانش‌بنیان اشاره کرد.

اقداماتی که تا کنون در این راستا انجام شده است، پایش مستمر و شناسایی دقیق و واقع‌بینانه وضعیت موجود صنعت فضایی، تعیین و احتمال بازتعریف نقش و ارتباط هر یک از بازیگران فضایی، تدوین نقشه راه و برنامه عملیاتی برای رسیدن به هر یک از اولویت‌ها، تامین، تکمیل، به‌روزرسانی و اشتراک‌گذاری زیرساخت‌ها واولویت‌دهی به نقش‌آفرینی بخش خصوصی دانش‌بنیان همراه با ایجاد فضای رقابتی و توسعه بازار هستند.

آذر۱۴۰۰ نخستین جلسه شورای عالی فضایی بعد از یک دهه وقفه در دولت سیزدهم تشکیل و اهداف دولت و گام‌هایی که برای تحقق آن‌ها باید برداشته می‌شد، مشخص شد. پس از گذشت حدود یک سال دومین جلسه شورای عالی فضایی نیز تشکیل و برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور تصویب و ابلاغ شد.

منبع techrato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75532
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اصغر
اصغر
7 ماه قبل

خوبه

Amirmohammad
Amirmohammad
7 ماه قبل

خوب نتیجه اینه که علم بهتره یا ثروت ؟؟؟ و طبق فرمایش بزرگان .ایرانیها در جستجوی علم تا ثریا میروند. پس وقتی علمش رو داریم و امروز هم ثروتمندترین کشور جهانیم .چرا یوفو جدید نسازیم و به ابر اخترها مسافرت نکنیم /// در ضمن گوشت کنیائی کیلوئی 600/000 تومن شده اگر خبر نداری.ولی 90 در صد هموطنانمان روزه بدون گوشت گرفتند.چون نقرس میاره….خود دانی .. من که گوشت نمی‌خورم.کم کم نفس هم نمی‌کشم..

Dfrf
Dfrf
7 ماه قبل

روش جدید برای اختلاص

حمید
حمید
7 ماه قبل

امارات و قطر و هند و عربستان و و و و همه رسیدن به ماه و مریخ و ما هنوز اندرخم یک کوچه ایم

محمد حسین
محمد حسین
7 ماه قبل
پاسخ به  حمید

خودشون رسیدن ، یا پول دادن یکی دیگه براشون پرتاب کرده و در حقیقت فقط افتخارش نصیب اینا شده ، نه فناوری و رشد علمی ؟

ناشناس
ناشناس
7 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

خسته نشدیداینقدر ماهواره سنجشی فرستادین فضا.باورکنیدهمان ماهواره خیام کارهمه رو راه میندازه.حداقل ماهواره نظامی واسه کنترل پهپادوموشکها بفرستیدفضا.چون ازهمه واجبترهست..درضمن بااین ماهواره سنجشی هنوز کشاورزخیارجالبزی و مناطق بی آب برنج میکارندوازهدر رفت آب هم جلوگیری نشده کشاورزکلی هم میوه میندازن تو جاده

مهرداد
مهرداد
7 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

لطفاً رو زمین برایم خونه بساز فضا را بی خیال