عکس مدارگرد ناسا از محل برخورد ماموریت روسیه به ماه

0 1,355

عکس جدیدی که مدارگرد شناسایی ماه ناسا به زمین فرستاده است، محل احتمالی برخورد ماموریت لونا-۲۵ روسیه را نشان می‌دهد. ماموریت لونا-۲۵، اولین تلاش این کشور برای فرود آوردن یک فضاپیما روی ماه از زمان شوروی سابق بود، اما پس از آنکه ارتباطش با زمین قطع شد، به سطح ماه برخورد کرد. آخرین فرودگر ماه روسیه، لونا-۲۴ بود که در روز ۱۸اوت۱۹۷۶ روی سطح ماه فرود آمد.

در همین رابطه بخوانید: اولین تصاویر ارسالی ماه‌نشین تاریخ‌ساز هند منتشر شد+عکس

کاوشگر لونا-۲۵ در ۱۰اوت از پایگاه فضایی وستوچنی (Vostochny Cosmodrome) در روسیه به فضا پرتاب شد. این کاوشگر حامل هشت ابزار علمی مختلف بود که قرار بود از آن‌ها برای شکار یخ‌آب و انجام تحقیقات مختلف در قطب جنوب ماه که تا به امروز میزبان هیچ فرودگر یا ماه‌نوردی نبوده است، استفاده شود. لونا-۲۵ در طول فرود خود، به یک ناهنجاری دچار شد و در ۱۹اوت با سطح ماه برخورد کرد. آژانس فضایی روسیه (Roscosmos)، تخمینی از نقطه برخورد را در ۲۱اوت منتشر نمود.

برخورد لونا-۲۵

گروه ماموریت مدارگرد شناسایی ماه (LRO) در ۲۲اوت توانستند دستوراتی را برای آن بفرستند؛ مبنی بر این که از این منطقه تصویربرداری و داده‌ها را ارسال کند. ثبت و ارسال تصاویر در ۲۴اوت ساعت ۲:۱۵ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی آغاز شد و حدود چهار ساعت بعد، در ساعت ۶:۱۲ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی تکمیل شد. گروه ماموریت، به مقایسه تصاویر ثبت‌شده پیش از زمان برخورد و پس از آن پرداختند و یک دهانه کوچک جدید را پیدا کردند.

کاوشگر قمری روسیه برخورد به ماه نابود شد
کاوشگر لونا-۲۵ روسیه در اثر برخورد به ماه نابود شد

جدیدترین تصویر پیش از برخورد با این منطقه، در ژوئن۲۰۲۲ گرفته شده بود. بنابراین، مشخص شد که دهانه پس از آن تاریخ شکل گرفته است. از آنجا که این دهانه جدید نزدیک به نقطه برخورد تخمینی لونا-۲۵ است، گروه به این نتیجه رسیدند که احتمالا در اثر برخورد ماموریت شکل گرفته و اثر یک ضربه‌ طبیعی نیست. دهانه جدید حدود ۱۰ متر قطر دارد.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75419
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها