جیمز وب دوردست‌ترین سیاه‌چاله کلان‌جرم فعال را کشف کرد

پژوهشگران با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب، دوردست‌ترین سیاه‌چاله کلان‌جرم فعال شناخته‌شده تا به امروز را کشف کردند. کهکشان سرس ۱۰۱۹ (CEERS 1019) که میزبان این سیاه‌چاله است، تقریبا در اوایل تاریخ کیهان و فقط ۵۷۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ شکل گرفت.

سیاه چاله کلان‌جرم فعال در مرکز سرس ۱۰۱۹ نه تنها از نظر سن و مسافت غیرمعمول است، بلکه از این نظر عجیب به شمار می‌رود که فقط ۹ میلیون جرم خورشیدی دارد؛ یعنی ۹ میلیون برابر بزرگتر از خورشید است. اغلب سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم در کیهان اولیه معمولا بیش از یک میلیارد جرم خورشیدی دارند که باعث روشن‌تر شدن و شناسایی آسان‌تر آن‌ها می‌شود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب توانست انبوهی از داده‌های طیفی را در مورد سرس ۱۰۱۹ جمع‌آوری کند که ترکیب شیمیایی، جرم و سایر ویژگی‌های کهکشان را نشان می‌دهند. این داده‌ها بیانگر آن هستند که کهکشان مورد بحث به طور فعال در حال تولید ستاره‌های جدید است‌. چنین امری احتمالا در نتیجه ادغام با کهکشان دیگری است که فعالیت سیاه‌چاله مرکزی سرس ۱۰۱۹ را تغذیه می‌کند.

به گفته محققان، اندازه نسبتا کوچک سیاه‌چاله واقع در مرکز سرس ۱۰۱۹ تا حدودی یک معماست و توضیح اینکه سیاه‌چاله مذکور چگونه این‌قدر زود پس از آغاز جهان شکل گرفته، کار آسانی نیست.

سیاهچاله کهکشان
سیاهچاله

جیمز وب نظریه‌ دانشمندان را اثبات کرد

دیل کوچوسکی (Dale Kocevski)، پژوهشگر کالج کلبی (Colby College) آمریکا، می‌گوید:‌ «پژوهشگران برای مدت‌ها می‌دانستند که سیاه‌چاله‌هایی با جرم کمتر در کیهان اولیه وجود دارند و اکنون جیمز وب اولین تلسکوپ فضایی است که می‌تواند آن‌ها را به وضوح ثبت کند. ما معتقدیم که سیاه‌چاله‌های با جرم کمتر ممکن است در همه جا وجود داشته و شاید در آینده باز هم چنین سیاه‌چاله‌هایی را کشف کنیم.»

استیون فینکلشتاین (Steven Finkelstein)، ستاره‌شناس دانشگاه تگزاس در آستین (UT Austin) آمریکا، نیز اظهار می‌کند: «پیش از این، پژوهش‌ها پیرامون جهان اولیه عمدتا نظری بودند.» به گفته وی، با جیمز وب نه تنها می‌توان سیاه‌چاله‌ها و کهکشان‌ها را در فواصل بسیار زیاد مشاهده کرد، بلکه امکان اندازه‌گیری دقیق آن‌ها نیز وجود دارد.