یاسمین مقبلی فضانورد ناسا به عنوان فرمانده به فضا می‌رود

0 310

ناسا اعلام کرد هفتمین ماموریت پرتاب فضاپیمای شرکت اسپیس‌ایکس به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی به فرماندهی یاسمین مقبلی فضانورد ایرانی-آمریکایی این سازمان حدود چهل روز دیگر در ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) انجام خواهد شد. چهار خدمه این پرواز نماینده چهار آژانس فضایی مختلف هستند.

یاسمین مقبلی از ناسا فرمانده ماموریت کرو-۷ (Crew-7) به همراه آندریاس موگنسن (Andreas Mogensen) از آژانس فضایی اروپا به عنوان خلبان فضاپیما و دو فضانورد دیگر از ژاپن و روسیه در این ماموریت حضور خواهند داشت. کرو-۷ همچون ماموریت‌های قبلی فضانوردان اسپیس‌ایکس، با استفاده از کپسول دراگون (Dragon) و حامل فضایی فالکون-۹ (Falcon-9) از مرکز کندی (Kennedy) ناسا در ایالت فلوریدا انجام می‌شود.

یاسمین-مقبلی-فضانورد--ایرانی
یاسمین مقبلی و آندریاس موگنسن

قرار است این چهار فضانورد حدود شش ماه را در ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری کرده و سپس با کپسول دراگون به زمین بازگردند. این نخستین پرواز فضایی برای یاسمین مقبلی است که در سال ۲۰۱۷ به عنوان یکی از فضانوردان ناسا انتخاب شد.

سوابق تحصیلی و کاری یاسمین مقبلی

یاسمین مقبلی متولد سال ۱۳۶۲ در آلمان، خلبان و سرگرد نیروی تفنگداران دریایی ایالات متحده است. او فارغ‌التحصیل موسسه ام‌آی‌تی، آموزشگاه خلبانی آزمایشی نیروی دریایی و دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی این کشور بوده و سابقه بیش از دو هزار ساعت پرواز طی حدود ۱۵۰ عملیات از جمله در افغانستان را در کارنامه دارد.

مقبلی همچنین عضو تیم آرتمیس (Artemis) ناسا و از فضانوردان احتمالی برای سفر به ماه است. آرتمیس نام برنامه بازگشت به ماه ناسا بوده که طی آن آژانس فضایی آمریکا با همکاری دیگر کشورها قصد دارد انسان از جمله یک زن را به ماه بازگرداند.

منبع euronews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=74278
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها