ناسا دستیار تلسکوپ جیمز وب را به فضا می‌فرستد

0 240

ناسا اعلام کرد تلسکوپ کوچک این سازمان به تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌پیوندد تا در طیف کامل فرابنفش به رصد بپردازد. داده‌های این تلسکوپ فضایی با نام منتیس (MANTIS) در کنار رصدهای جیمز وب به دانشمندان کمک خواهد کرد تا سکونت‌پذیری منظومه‌های فراخورشیدی را بسنجند.

این تلسکوپ پرتوان پس از پرتاب در سال ۲۰۲۶ و پیوستن به تلسکوپ جیمز وب حدود یک سال به جمع‌آوری داده می‌پردازد و ستاره‌هایی را با فاصله ده‌ها سال نوری از زمین مطالعه می‌کند.

دیوید ویلسون (David Wilson)، سرپرست تیم علمی ماموریت مذکور، می‌گوید: «با کمک منتیس برای اولین بار می‌توانیم بسیاری از ستارگان را در طیف فرابنفش بسیار قوی (EUV) مشاهده کنیم. این امر یعنی چشم‌اندازی از دنیاهایی خواهیم داشت که می‌توانند میزبان حیات باشند.»

ماموریت منتیس ناسا

سیاره‌ها اغلب در جریان بمباران‌ شدن با تشعشعات ستاره میزبان مقادیر بزرگی EUV آزاد می‌کنند که این امر نشان می‌دهد احتمالا در حال از دست‌ دادن اتمسفر خود هستند. اندازه‌گیری این طوفان‌های تشعشعی دشوار است و اینجاست که منتیس وارد می‌شود! فضاپیمای منتیس از دید عالی خود برای کمک به تلسکوپ جیمز وب استفاده می‌کند و فیزیک ستاره‌ها را از جمله هنگام فوران‌های بزرگ انرژی به‌ صورت شعله‌ها رصد خواهد کرد.

ماموریت منتیس ناسا
نشان ماموریت منتیس ناسا

برایانا ایندال (Briana Indahl)، از دانشگاه کلرادو بولدر (University of Colorado Boulder) آمریکا، می‌گوید: «ما می‌خواهیم بدانیم این جریان فرابنفش که از ستاره‌ها می‌آید، چگونه اتمسفر سیاره‌ها و حتی سکونت‌پذیری آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.» ویلسون اظهار دارد: «وقتی این تشعشعات به بالای اتمسفر یک سیاره برخورد می‌کنند، اتمسفر باز شده و بخشی از آن می‌تواند وارد فضا شود. اگر شار EUV بالایی وجود داشته باشد، اتمسفر سیاره شاید به‌ سرعت زدوده شود.»

به گفته ایندال هیچ فضاپیمایی از سال ۲۰۰۱ به‌ جز خورشید ستاره دیگری را در طیف EUV رصد نکرده است. ماموریت ۸٫۵ میلیون دلاری منتیس تشعشعات فرابنفش کم‌انرژی را نیز رصد خواهد کرد. نام منتیس از نوعی میگو از زیرشاخه سخت‌پوستان الهام گرفته شده است که با بینایی خارق‌العاده‌اش در اعماق اقیانوس‌ها شناخته می‌شود.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=74132
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها