تصویر زیبای جیمز وب از نوار داخلی یک کهکشان مارپیچی

3 2,184

تلسکوپ جیمز وب تصویری از نوار داخلی یک کهکشان مارپیچی میله‌ای ثبت کرد. نوار یک کهکشان مارپیچی میله‌ای معمولا منطقه‌ای است که ستارگان زیادی در آن شکل می‌گیرند و این تصویر بخشی از مطالعه دانشمندان در مورد تشکیل ستارگان در کهکشان‌های مجاور است.

تشکیل ستارگان

این مشاهده‌ها به اخترشناسان امکان می‌دهد تا بتوانند جزئیات شکل‌گیری ستاره‌ها را کنار یکدیگر بگذارند. جیمز وب می‌تواند از طریق طول موج‌های فروسرخ، ستارگان را رصد کند، به همین دلیل در زمینه مطالعه تشکیل ستارگان کاربرد زیادی دارد. این امر باعث می‌شود ابزارهای آن بتوانند مشاهده‌های خود را از میان ابرهای غباری انجام دهد که در طول‌ موج نور مرئی مات می‌شوند.

در همین رابطه بخوانید: تلسکوپ فضایی جیمز وب را به‌صورت لحظه‌ای پایش کنید

تشکیل ستارگان کهکشان
تصویر جیمز وب از نوار داخلی NCG 5068 در فاصله 17 میلیون سال نوری (سمت چپ)

دانشمندان در پروژه PHANGS با کمک تلسکوپ‌های فضایی جیمز وب و هابل به همراه تلسکوپ‌های زمینی تصاویر با وضوح بالا از مناطق تشکیل ستارگان ثبت می‌کنند. به گفته آن‌ها، جیمز وب برای این پروژه تصاویری از ۱۹ کهکشان ستاره‌ساز مجاور را جمع‌آوری کرده است.

ستاره‌شناسان می‌توانند این تصاویر را با مجموعه عظیمی از تصاویر ۱۰ هزار خوشه ستاره‌ای که توسط هابل گرفته شده است و همچنین نقشه‌برداری‌های طیف‌سنجی ۲۰ هزار سحابی تشکیل‌دهنده ستاره از تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) ترکیب کنند.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=73967
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایران
ایران
10 ماه قبل

خیلی به نجوم علاقه دارم چطور به صورت انلاین میتونم اموزش ببینم؟

اسپاش
اسپاش
10 ماه قبل
پاسخ به  ایران

سلام لطفا نام، نام خانوادگی و شماره تماستون رو به شماره ۰۹۲۱۳۹۱۰۹۹۶ ارسال بفرمایید به محض شروع ثبت نام دوره‌ها بهتون اطلاع میدیم

ایران
ایران
10 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

سبحان الله یعنی به سرعت نور که بریم ۱۷ میلیون سال طول میکشه؟؟؟!!!