ناسا رکورد سرعت انتقال داده بین زمین و فضا را شکست

0 808

ماهواره ناسا با سرعت بی‌سابقه ۲۰۰ گیگابیت داده‌ از فضا به زمین ارسال کرد و رکورد سرعت انتقال داده بین زمین و فضا را شکست. این بالاترین نرخی بوده که تاکنون توسط فناوری‌های ارتباطات نوری فضا به زمین به‌ دست آمده است. رکورد قبلی این ماهواره ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه بوده است. این رکوردشکنی توسط محموله TBIRD در ماهواره کوچک PTD-3 صورت گرفت که در مه۲۰۲۲ به فضا پرتاب شده بود.

ماهواره مکعبی PTD-3 برای آزمایش فناوری ارتباط لیزری به‌ عنوان راهی برای ارسال داده به زمین و برعکس با استفاده از پرتوهای نامرئی که در فضا حرکت می‌کنند، طراحی شده است. TBIRD در طول آخرین آزمایش، داده‌ها را به یک ایستگاه زمینی نوری ارسال کرد و لیزر خود را به سمت گیرنده زمینی واقع در ارتفاعات ایالت کالیفرنیا، هدف قرار داد.

در همین رابطه بخوانید: رکورد سرعت اینترنت ماهواره‌ای شکسته شد

ارتباطات نوری ناسا

ناسا در حال‌ حاضر برای تبادل داده‌ها با ماهواره‌های در حال گردش خود از همان فناوری امواج رادیویی مورد استفاده در رادیوهای اتومبیل یا دکل‌های تلفن همراه بهره می‌گیرد. با توجه به اینکه آژانس فضایی آمریکا به دنبال فرستادن انسان‌ها به ماه و فراتر از آن است، ابزارهای ارتباطی موثرتری را بررسی می‌کند.

تا مدتی پیش، قدرت تجهیزات پیشرفته فضایی به دلیل سرعت انتقال داده محدود بود و دانشمندان گاهی برای دریافت آخرین داده‌های ارسالی تا چند ماه منتظر می‌ماندند.

ارتباطات نوری ناسا
TBIRD یک محموله در ماموریت PTD-3

در سامانه‌های ارتباطی لیزری پیام به‌ صورت کدگذاری‌‌شده درون یک سیگنال نوری قرار می‌گیرد تا از طریق پرتوهای مادون قرمز نامرئی به دستگاه دریافت‌کننده برسد.

این فناوری ظرفیت شکستن مجدد رکورد سرعت انتقال اطلاعات بین فضا و زمین را دارد و حتی می‌تواند نسبت به امواج رادیویی در هر بار انتقال داده‌های بیشتری را به‌زمین انجام دهد. به گفته ناسا، تفاوت میان انتقال فرکانس رادیویی و ارتباط لیزری چیزی شبیه به اینترنت دایل-آپ و اینترنت پرسرعت است.

منبع digiato gadgetnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=73597
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها