رکورد سرعت اینترنت ماهواره‌ای شکسته شد

0 3,257

مهندسان آمریکایی رکورد جدیدی برای انتقال داده بین ماهواره و زمین به ثبت رساندند که طی آن سامانه‌ای موسوم به تی‌برد (TBIRD) روی یک ماهواره مکعبی کوچک از لیزر برای انتقال مقدار زیادی داده تا حجم ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه استفاده کرد. این سرعت انتقال داده بسیار بالاتر از سرعت ارتباطاتی بین فضا و زمین تاکنون است.

برای مقایسه، اینترنت ماهواره ای استارلینک (Starlink) شرکت اسپیس‌ایکس، سرعت ۵۰۰ مگابیت بر ثانیه را به مشتریان خود ارائه می‌کند و سرعت انتقال داده از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین حداکثر ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه است.

بیشتر ماهواره‌های ارتباطی با استفاده از امواج رادیویی با ایستگاه زمینی ارتباط برقرار می‌کنند، اما تی‌برد از لیزر بهره می‌گیرد که قادر به حمل هزار بار داده بیشتر در هر فرآیند انتقال است. این در حالی است که لیزرها نیز مشکلات خاص خود را دارند؛ گاهی اوقات اشعه‌ها بسیار نازک‌تر هستند و در نتیجه به هم‌خوانی بیشتری بین فرستنده و دریافت‌کننده نیاز است.

از سوی دیگر ممکن است نور به دلیل اتمسفر مختل شود و در نتیجه داد‌ه‌ها نیز گم شوند. بنابراین سامانه مذکور طوری طراحی شده است تا بر این چالش‌ها فائق آید.

سامانه تی‌برد

تی‌برد حاوی ۳ بخش اصلی بوده که یکی از آن‌ها مودم اپتیکی (نوری) با سرعت بالا، تقویت‌کننده سیگنال نوری و دیگری درایو ذخیره‌سازی است. تمام این بخش‌ها داخل یک محفظه به اندازه جعبه کفش قرار می‌گیرند. محققان برای برطرف کردن حل مشکل داده نیز نسخه جدیدی از پروتکلی به نام «درخواست تکرار خودکار» (Automatic Repeat Request) ابداع کردند.

با کمک این پروتکل دریافت‌کننده‌ها در ایستگاه‌های زمینی می‌توانند به فرستنده هشدار دهند تا فریم‌های خاصی از داده، گم شده و بنابراین ماهواره قادر خواهد بود آن‌ها را دوباره ارسال کند.

در همین رابطه بخوانید: عبور ماهواره‌های استارلینک در آسمان را تماشا کنید+فیلم

ماهواره TBIRD
سامانه تی‌برد

کورت شیلر (Curt Schieler)، مهندس دانشگاه موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، در این باره می‌گوید: «اگر سیگنال از بین برود می‌توان داده را می‌توان دوباره منتقل کرد، اما اگر این فرآیند به شیوه‌ای نادرست انجام شود، تمام وقت تیم صرف ارسال داده‌های تکراری به جای داده‌های جدید می‌شود.»

وی ادامه می‌دهد: «بنابراین ممکن است فرد داده‌های زیادی را از دست بدهد. با توجه به پروتکل دیگر، دریافت‌کننده به ماهواره اعلام می‌کند کدام یک از فریم‌ها را به شکل درست دریافت کرده است. از این رو ابزار متوجه می‌شود چه فریم‌هایی را باید دوباره ارسال کند.»

در خصوص بخش تراز، تی‌برد یک سامانه سیگنال‌دهی خطای مخصوص را به کار می‌گیرد تا ماهواره را طوری تنظیم کند که دقیقا به سمت گیرنده باشد. به گفته تیم محققان چنین سامانه‌ای کمک می‌کند اجزای نوری مینیاتوری ساخته شوند. محققان اکنون تصمیم دارند سرعت انتقال داده با سامانه مذکور را ۲ برابر کنند.

منبع ictpress
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=71353
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها