سنگی عجیب شبیه کتاب در مریخ+عکس

مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا تصویری جالب توجه از یک سنگ ثبت کرده است که شبیه به یک کتاب باز به‌ نظر می‌رسد. به گفته ناسا، سنگ‌های عجیب به‌ احتمال‌ زیاد به‌ دلیل جریان آب مربوط به میلیاردها سال پیش روی مریخ به‌ وجود آمده‌اند. به‌ نظر می‌رسد این جریان‌ها سنگ‌ها را روی سطح سیاره سرخ جابه‌جا کرده‌اند و آن‌ها با پیوستن به یکدیگر، ظاهری متفاوت به خود گرفته‌اند.

اگرچه سنگ کشف‌شده شبیه به یک کتاب است، اما اندازه بسیار کوچک‌تری دارد. در حقیقت اندازه این سنگ به ۲/۵ سانتی‌متر می‌رسد. دانشمندان ناسا برای این سنگ نام «زمین خشک» یا «زمین سخت» (Terra Firme) را انتخاب کرده‌اند. تصویر این سنگ با استفاده از دوربین MAHLI که روی بازوی رباتیک کنجکاوی قرار دارد، ثبت شده است.

در همین رابطه بخوانید: تصویر ناسا از یخ خشک در مریخ را ببینید

سنگ کتاب مریخ
سنگی شبیه کتاب در مریخ

سنگ‌های عجیب مریخ

تصویر مذکور یک نمونه از پدیده روان‌شناختی معنی‌پنداری (Pareidolia) یا تمایل انسان‌ها به دیدن اشیا آشنا در اشکال تصادفی محسوب می‌شود. تاکنون چندین گزارش در این رابطه از سیاره مریخ منتشر شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به صخره‌ای با شباهت به یک اردک یا چهره‌ای در حال فریاد زدن اشاره کرد.

مریخ‌نورد کنجکاوی یکی از پیچیده‌ترین کاوشگر‌هایی محسوب می‌شود که ناسا برای بررسی مریخ به این سیاره فرستاده است. این مریخ‌نورد می‌تواند از خاک نمونه‌برداری و سنگ‌ها را سوراخ کند. بازوی رباتیک کنجکاوی نیز نمونه‌ها را برای تجزیه‌و‌تحلیل ترکیبات شیمیایی به آزمایشگاه درون آن انتقال می‌دهد.