تصویر ناسا از یخ خشک در مریخ را ببینید

0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه

ناسا تصویری از یخ‌های خشک در سیاره مریخ منتشر کرده که در اواسط زمستان در نیم‌کره جنوبی این سیاره گرفته شده است و دهانه‌ای را در نزدیکی ۳۷ درجه عرض جغرافیایی جنوبی را نشان می‌دهد. اتمسفر غنی از دی‌اکسید کربن در سیاره مریخ موجب شده است تا شبنم‌های یخ خشک در این سیاره دیده شود.

در همین رابطه بخوانید: نام دیگر سیاره عطارد چیست؟

در اواسط زمستان، این یخبندان در بیشترین حد خود از قطب‌ها به عرض‌های جغرافیایی میانی می‌رسد و تا زمانی که آن‌قدر گرم و آفتابی نباشد تداوم می‌یابد. تکه‌های کوچک یخ خشک نزدیک‌تر به استوا در شیب‌های رو به قطب که سردتر هستند و نور خورشید دریافت نمی‌کنند، پیدا می‌شوند. دمای مورد نیاز برای یخ زدن دی اکسید کربن حدود منفی ۱۹۳ درجه فارنهایت است.

mars ice water nasa

اولین یافته‌ها درباره مجراهای یخ خشک

نخستین یافته‌ها در مورد وجود مجراهای یخ خشک مریخ مربوط به سال ۲۰۰۰ بود که باعث شگفتی دانشمندان شد. آن‌ها معتقد بودند وجود مجراها در سطح مریخ حاصل عمل فرسایش ناشی از آب است که در نهایت با تبخیر آب مایع امکان وجود آب در حالت جامد را در سیاره سرخ امکان‌پذیر می‌کند؛ هرچند که برای بقای حیات وجود آب مایع حیاتی است.

منبع farsnews