تصویر ناسا از نادرترین نوع خورشیدگرفتگی ۲۰۲۳+عکس

110

ناسا تصویری بسیار زیبا را منتشر کرده است که نادرترین نوع خورشیدگرفتگی را نشان می‌دهد. این تصویر از خورشیدگرفتگی مرکب، تاج خورشیدی را به تصویر می‌کشد که در مرحله کسوف کامل برای چشم قابل‌ مشاهده نیست.

سایه ماه نو در امتداد یک مسیر باریک که عمدتا از انحراف اجتناب می‌کرد، در ۲۰آوریل نیمکره جنوبی سیاره زمین را طی نمود تا خورشیدگرفتگی مرکب را ایجاد کند. از اقیانوس هند تا سواحل غرب استرالیا، تعقیب‌کنندگان خورشیدگرفتگی که هرچند در نزدیکی خط مرکزی مسیر کسوف کامل لنگر انداخته بودند و توسط کشتی منتقل می‌شدند، توانستند برای مدت ۶۲ ثانیه این پدیده را مشاهده کنند.

نادرترین نوع خورشیدگرفتگی

خورشیدگرفتگی مرکب در طول مسیر خود از حلقوی به کامل و از کامل به حلقوی تغییر می‌کند. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که برای یک شاهد زمینی اندازه ظاهری ماه با خورشید مطابقت دارد. در واقع، به دلیل منحنی بودن زمین، سایه ماه دارای نواحی مختلفی است.

نادرترین نوع خورشیدگرفتگی
خورشیدگرفتگی مرکب ۲۰۲۳

در مکان‌هایی که ماه در حین گرفتگی، نزدیک به نقطه اوج است، در ظاهر، اندازه آن در بزرگ‌ترین حالت خواهد بود و این وضعیت باعث خورشیدگرفتگی کامل می‌شود و در مکان‌هایی که ماه به افق نزدیک‌تر است، ناظر زمینی شاهد یک خورشیدگرفتگی حلقوی است. زیرا اندازه ظاهری ماه در مقایسه با خورشید کمی کوچک‌تر خواهد بود.

خورشیدگرفتگی ترکیبی تقریبا هر دهه، یک بار رخ می‌دهد. گفتنی است که این خورشیدگرفتگی در ایران قابل مشاهده نبود.

منبع digiato isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=73316
مطالب پیشنهادی اسپاش