مار رباتیک ناسا حیات فرازمینی را جستجو می‌کند+ویدئو

300

ناسا قصد دارد با ایده بسیار جالب مار رباتیک به جستجوی حیات فرازمینی در قمر انسلادوس (Enceladus) زحل بپردازد. دانشمندان معتقدند انسلادوس دارای سطح یخی است و در زیر آن اقیانوس‌های مایع وجود دارند. آن‌ها به همین منظور از یک مار رباتیک استفاده خواهند کرد که می‌تواند در انواع سطوح حرکت کند.

این ربات موسوم به EELS (سرواژه Exobiology Extant Life Surveyor) توسط آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا طراحی شده و متشکل از چندین قسمت یکسان است که هر قسمت توانایی جمع‌ کردن و به جلو راندن خود را دارد. به همین دلیل ربات مذکور قادر است با سازوکار خودکششی، مسیرهای مختلف را طی کند.

در همین رابطه بخوانید: کاوشگر ناسا در مریخ اکسیژن تولید کرد

مار رباتیک ناسا

طراحی خاص مار رباتیک باعث شده است تا بتواند در کنار سطح انسلادوس، به قسمت‌های بسته و مرکزی‌ نیز با هدف یافتن اقیانوس‌های مورد انتظار در زیر لایه یخ سطحی این قمر نفوذ کند. مهندسان طراح ربات موفق شده‌اند که یک نمونه اولیه از آن را با قسمت‌های متحرک جداگانه ایجاد کنند.

به‌ نظر می‌رسد که امکان استفاده از مار رباتیک ناسا در سایر سیاره‌های منظومه شمسی از جمله مریخ نیز وجود داشته باشد و فرصت را برای اکتشافات بیشتر در سطح یا بخش‌های عمیق‌تر فراهم سازد.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=73438
مطالب پیشنهادی اسپاش