واضح‌ترین تصاویر ماه از روی زمین ثبت شدند+عکس

0 2,099

یک سامانه راداری در آمریکا با قدرتی کمتر از یک مایکروویو، تصاویری با جزئیات بالا از ماه تهیه کرده است. این عکس‌ها واضح‌ترین تصاویری از ماه محسوب می‌شوند که تاکنون از روی زمین به ثبت رسیده‌اند. سامانه مذکور در آینده می‌تواند برای مطالعه اجرام آسمانی در منظومه شمسی مورد استفاده قرار گیرد.

دوره آموزش نجوم آنلاین مجازی

بنیاد ملی علوم (NSF) آمریکا نمونه اولیه این سامانه را در تلسکوپ رادیویی گرین بنک (GBT) آزمایش کرده که توانسته است تصاویر حیرت‌انگیزی از ماه ثبت کند. محققان برای این آزمایش، GBT را به یک فرستنده راداری ۷۰۰ واتی مجهز کردند. آن‌ها سپس این فرستنده را به‌ سمت ماه هدایت نموده و پژواک راداری بازگشتی را با آرایه خط پایه بسیار بزرگ (VLBA) که در ایالات متحده ۱۰ آنتن دارد، اندازه‌گیری کردند.

ماه رزولوشن بالا
واضح‌ترین تصاویر ماه از روی زمین

نتیجه این کار تصاویر با جزئیات بالایی از دهانه تایکو (Tycho) بود که در میان تمامی تصاویر تهیه‌شده از ماه در ایستگاه‌های زمینی، بالاترین وضح را دارد.

ثبت واضح‌ترین تصاویر اجرام فضایی

این پروژه در آینده قرار است با استفاده از یک رادار ۵۰۰ کیلوواتی در GBT، پژواک بازگشتی را با نسل بعدی آرایه بسیار بزرگ (ngVLA) ثبت کند. این سامانه با توان خروجی تقریبا هزار برابری نسبت به نمونه اولیه، می‌تواند تصویری بسیار واضح را ارائه دهد.

دانشمندان سامانه مذکور را روی یک سنگ آسمانی هم آزمایش کرده‌اند. پاتریک تیلر (Patrick Taylor)، از رصدخانه گرین بنک و رصدخانه ملی اخترشناسی رادیویی (NRAO) آمریکا، می‌گوید: «ما در آزمایش‌ها توانستیم روی سیارکی در فاصله ۲.۱ میلیون کیلومتری زمین متمرکز کنیم. اندازه این سیارک حدود یک کیلومتر است و درصورت برخورد با زمین می‌تواند فجایع جهانی به‌ وجود بیاورد.»

واضح‌ترین تصاویر ماه
تصویر با رزولوشن بالا از دهانه تایکو ماه

به گفته وی، با توان بالای این سامانه می‌توان اشیای بیشتری را از فواصل بسیار دورتر مشاهده کرد و طبیعتا هرچه زودتر بتوان متوجه تهدیدهای احتمالی برای زمین شد، شانس بیشتری برای مقابله با آن‌ها وجود دارد.

این سامانه راداری با همکاری NRAO، رصدخانه گرین بنک و شرکت آمریکایی RI&S (سرواژه Raytheon Intelligence and Space) ساخته شده است.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=72258
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها